De Mont Blanctunnel© Shutterstock

Dan toch. Vanaf 16 oktober tot 18 december zal de Mont Blanctunnel afgesloten worden voor herstelwerken. De afsluiting was oorspronkelijk voorzien voor september, maar werd uitgesteld.

De meer dan elf kilometer lange tunnel onder het Mont Blancmassief verbindt Frankrijk (Chamonix in de Haute-Savoie) met Italië (Courmayeur in het Val d’Aosta). Wie met de auto richting de regio rond Turijn trekt, kiest al snel voor een rit door deze tunnel, maar dat zal vanaf 16 oktober aanstaande niet meer gaan.

De werken zouden aanvankelijk al 4 september starten, maar omdat de Fréjustunnel tijdelijk gesloten was door een grondverschuiving werd beslist om ze uit te stellen. Later werd beslist om de werken toch door te laten gaan, maar ingekort. Nu is er dus een termijn geprikt voor de start en de duur van de werken. Een deel van de werken wordt uitgesteld naar 2024. De exploitant van de tunnel verwacht dat ongeveer 90% van het vrachtwagenverkeer zal omrijden via de Fréjustunnel. Hij belooft alles in het werk te stellen om de tunnel nog voor 18 december te heropenen.

De renovatie van de tunnel stond eigenlijk gepland vanaf 2025, maar werd twee jaar vervroegd. Oorspronkelijk werd er gesproken over een totale sluiting van drie tot vier jaar, maar vooral vanuit economisch standpunt is er uiteindelijk gekozen om drie tot vier maanden per jaar aan de tunnel te werken. Met als gevolg dat het realistisch is om te zeggen dat de werken verschillende jaren zullen duren. Een lange renovatie is nodig aangezien er bij de bouw van de tunnel gebruik is gemaakt van asbest. Dat moet nu vervangen worden door een duurzame vorm van isolatie. Tijdens de eerste sluiting van de Mont Blanctunnel wordt er zo’n 600 meter tunnel aangepakt. Daarna besluit men hoe de definitieve planning van de renovatie eruit gaat zien.

Uitwijkroutes

Afhankelijk van je eindbestemming heb je diverse uitwijkroutes. De meest voor de hand liggende route om Italië te bereiken is via de Grand-Saint-Bernardtunnel. Duurt vijf minuten en is goedkoper dan de Mont Blanctunnel. Je hebt er wel een wegenvignet Zwitserland voor nodig. Rij je liever door de Franse Alpen, dan behoort ook de Col du Petit-Saint-Bernard tot de mogelijkheden. Een omleiding via de Fréjustunnel is dan ook de logische weg.

De Mont Blanctunnel werd in 1965 geopend. Hij was toen de langste wegtunnel ter wereld. In 1999 – na een verschrikkelijk ongeval waarbij 39 mensen het leven lieten – ging de tunnel drie jaar dicht voor herstel- en veiligheidswerken. Twintig jaar later zijn nieuwe aanpassingen broodnodig.

  • Dit artikel werd voor het laatste gewijzigd op 2 oktober 2023.

Lees ook

Hoe rijd ik het best naar Italië?

Vorig artikelElektrische auto’s: Wallonië gaat laadwoestijn aanpakken
Volgend artikel1 op de 10 Vlamingen kent verkeersregels in schoolomgeving onvoldoende