Hoe werken de ruitenwissers

Waar de ruitenwissers voor dienen, weet je allicht. Maar weet je ook hoe ze verslijten en dat er verschillende soorten bestaan?

Wat doen de ruitenwissers?

Wie het belang van goed werkende ruitenwissers onderschat, komt vroeg of laat in de problemen. De metalen armen met hun rubberen rand maken namelijk het verschil tussen zicht of geen zicht, door alles van regen over sneeuw tot aan vuil toe te verwijderen. Weigeren ze plots dienst in een wolkbreuk op de snelweg, dan kun je maar beter snel naar een parking navigeren.

Waar zitten ze?

Wissers vertrekken normaliter aan de basis van de ruit, omdat daar de motortjes zitten die de armen aandrijven. De lengte van de wisserbladen bepaalt hoeveel van de ruit schoongeveegd wordt, opdat het zicht zowel links als rechts optimaal blijft. Daarom zijn de wissers vaak verschillend van lengte, dus let daarop als je er nieuwe koopt bij de doe-het-zelver.

Hoe verslijten ze?

Door te wissen natuurlijk, maar er is meer. Zowel extreme warmte als dito koude kan het rubber aantasten, waardoor het gaat barsten en niet meer goed wist. Zet je ruitenwissers overigens nooit aan wanneer er ijs onder zit, want dat beschadigt de bladen eveneens. Maak het venster liever met de hand schoon en wrijf de wissers meteen schoon met een proper doekje.

Hoeveel kosten nieuwe ruitenwissers?

Doorgaans wordt er een onderscheid gemaakt tussen klassieke ruitenwissers, die het wisserblad met behulp van een ijzeren spanconstructie tegen de bolle ruit klemmen (zie illustratie), en zogenaamde flatblade-ruitenwissers, die de veerconstructie in het wisserblad integreren. Die laatste kosten twee keer zoveel als een klassiek setje, dat rond de 35 euro schommelt. Bij hatchbacks komt daar nog een achterruitenwisser bij.

 

Lees ook

Wil je de werking van nog meer auto-onderdelen ontdekken? Lees dan meer over de distributieriemkatalysatorschokdempersalternatorthermostaatbougiesturboremmen en koppeling.

Vorig artikelGetest: Volvo XC60
Volgend artikelVroegboekkorting: hoe werkt het?