The new Volvo XC60 D5

Volvo lanceert de nieuwe versie van de Volvo XC60. Maakt deze immens populaire SUV zijn hoge verwachtingen waar?

Veiligheid primair

De Volvo XC60 verscheen voor het eerst in 2009 en groeide uit tot een groot succes met bijna één miljoen verkochte exemplaren. De tweede generatie is nauw verwant met de grotere XC90 maar is met zijn 4,68 meter iets wendbaarder en beter berekend op onze drukke Belgische wegen. Al blijft het brede koetswerk een handicap in parkeergarages. Uiteraard is veiligheid primair. Zeker vermeldenswaard is de Pilot Assist, die vooral tot zijn recht komt tijdens lange ritten op de snelweg. Het systeem past automatisch de snelheid aan in functie van de voorligger en helpt je ook om je rijstrook te blijven volgen door automatisch bij te sturen. Heel wat andere bedieningen zijn geïntegreerd in het centraal geplaatste aanraakscherm.

Kompaan voor lange afstanden

Het rijden zelf voelt anders aan dan bij de grotere broer. De Volvo XC60 is lichter en ontplooit een dynamischer gedrag met een scherper stuurgevoel, waardoor deze wagen minder log aanvoelt en een plezier is om mee te rijden. Toch kan je deze Volvo geen sportieveling noemen. Wel is hij een uitstekende kompaan voor lange afstanden. De voorstoelen zijn van uitstekende kwaliteit en de vering is bijzonder absorberend. De XC60 is een ruime vijfzitter met een koffervolume van 505 liter.

Aanvaardbaar verbruik

Onze testwagen was een D5, een 2,0-liter turbodiesel met 235 pk en gekoppeld aan een alert reagerende automaat met 8 overbrengingen. Vierwielaandrijving is standaard, net als op alle andere uitvoeringen van de XC60. De versnellingsbak zorgt dat het motortoerental beperkt blijft, en dat vertaalt zich in het geluidscomfort en het verbruik. We noteerden een testgemiddelde van 7,3 l/100 km, wat zeker aanvaardbaar is voor een SUV van dit formaat. De Volvo XC60 is een ruime vijfzitter met een koffervolume van 505 liter.

De Volvo XC60 is beter berekend op onze drukke Belgische wegen. Al blijft het brede koetswerk een handicap in parkeergarages.

TESTWAGEN
2.0 viercilinder turbomotor (diesel), 235 pk
TESTVERBRUIK
7,3 l/100 km
CO₂-EMISSIE
144 g/km
BUDGET
  • vanafprijs (D4): € 49.250, basisprijs testmodel (D5): € 53.500
  • BIV: € 905,29
  • verkeersbelasting: € 512,68
PLUS
  • design en afwerking interieur
  • algemeen comfort
  • vormgeving voorstoelen
  • vrij dynamisch rijgedrag
  • interessante rijhulpmiddelen
  • veiligheidsgevoel
MIN
  • bediening aanraakscherm
  • fiscale lasten
  • wachten op echte basisversies

Leestip

Wist je dat Volvo in het Latijn ‘ik rol’ betekent? Deze en andere leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Volvo.

Vorig artikelGetest: Skoda Karoq
Volgend artikelHoe werken de ruitenwissers?