Skoda Fabia

Precies 22 jaar na zijn debuut introduceert Skoda de vierde generatie van zijn populaire, kleine telg. Tijd om de nieuwe Skoda Fabia aan de tand te voelen.

Meer ruimte

De Skoda Fabia is gebaseerd op het modulaire MQB-A0-platform van de Volkswagen-groep waardoor hij kan uitpakken met meer binnenruimte, efficiëntie en veiligheids- en rijhulpsystemen die tot op heden voorbehouden waren aan hoger gepositioneerde modellen. De nieuwe Tsjech doorbreekt met zijn 4108 millimeter de viermetergrens en is 11 centimeter langer dan zijn voorganger. Dat laat zich op de achterbank goed aan de knieën voelen. Ook de koffer – die met 330 liter al de grootste in zijn segment was – groeit met 50 liter. Door de achterbank neer te klappen krijg je zelfs 1190 liter.

Qua aerodynamica vestigt de Skoda Fabia een record onder de kleine wagens.

Geen grijze muis

Met zijn verfijnde lijnen en scherp getekende lichten met ledtechnologie oogt de jongste Fabia bijzonder dynamisch. Ook de bredere luchtweerstandverbeterende dakspoiler en zijvinnetjes dragen daartoe bij. Kleinere buitenspiegelkappen verlagen de luchtweerstand nog verder, net als de actief verstelbare koelkleppen in de onderste luchtinlaat van de voorbumper. Grootste blikvanger, en primeur, vinden wij de zwarte kunststof inzetstukken op de lichtmetalen velgen. Ook om de aerodynamica te verbeteren. Dankzij deze ingrepen ligt de weerstandscoëfficiënt van de nieuwe Skoda Fabia met 0,28 lager dan de vorige generatie (0,32), waarmee hij een record vestigt in het kleine wagensegment. Een andere leuke designtoets zijn de koetswerklijnen op de voordeur in de vorm van de driehoek van de Tsjechische vlag.

Aangenaam rijden

Binnenin valt vooral het hertekende interieur met symmetrisch dashboard en zwevend centraal scherm op, net als het nieuwe stuur en de chromen deurklinken. Verder heeft hij tot vijf USB-C-poorten, waarvan één op de binnenspiegel. Naar een minpunt was het lang zoeken: bij 2500 à 3000 tpm maakt de Fabia in derde en vijfde versnelling al eens een klein schokje. Verder rijdt hij pittig, precies zoals je zou verwachten en zelfs nog iets meer. Zo konden we de verregaande ecotips op het instrumentenbord om nog zuiniger te rijden erg smaken. In combinatie met het nog stijvere koetswerk biedt de voorwielaangedreven wagen een uitstekende wegligging en de manuele versnellingsbak met vijf verhoudingen schakelt bijzonder vlot. Bovendien lijkt hij stiller.

  • Skoda Fabia
TESTWAGEN
Skoda Fabia 1.0 TSI, 95 pk, manuele vijfbak
TESTVERBRUIK
5,9 l/100 km
CO₂-EMISSIE
113–127 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 16.990 – basisprijs testmodel: € 22.470
  • BIV: € 63,53
  • verkeersbelasting: € 110,59
PLUS
  • Zeer goede prijs-kwaliteitverhouding
  • Nog zuiniger
  • Functionaliteit op hoog niveau
  • Geavanceerde optionele rijhulpsystemen (normaal enkel voor hogere segmenten)
  • Stiller dan voorganger
MIN
  • Klein schokje bij 2500 à 3000 tpm

Ook getest

Skoda ScalaSkoda Octavia CombiSkoda KamiqSkoda KaroqSkoda Kodiaq, Skoda Enyaq

Leestip

Wist je dat Skoda al in 1934 een eerste Superb lanceerde? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Skoda.

Previous articleHelft van de Vlamingen stelt aankoop van nieuwe wagen uit
Next articlePéage in Frankrijk wordt duurder