aankoop van nieuwe wagen showroom mondmaskerFoto: Shutterstock

De helft van de Vlamingen die plannen hadden om een nieuwe auto te kopen stelt die aankoop toch even uit. Dat blijkt uit de nieuwe VAB-Mobiliteitsbarometer.

Januari is in ons land traditioneel de maand waarin heel wat mensen een nieuwe auto kopen. De saloncondities die je bij de dealers kunt scoren, zijn daar natuurlijk niet vreemd aan. Toch blijkt dat heel wat mensen die gepland hadden om zich een nieuwe wagen aan te schaffen dat plan even in de koelkast steken. In de nieuwe VAB-Mobiliteitsbarometer werd gepeild naar waarom mensen hun aankoop uitstellen. Daarbij komen drie belangrijke redenen naar voren. Het grootste deel (46%) weet gewoon niet welke aandrijfvorm hij moet kiezen. Een andere grote groep (30%) gebruikte z’n wagen minder door de coronacrisis en denkt nog wat langer te kunnen rijden met de huidige wagen. Dat we door het wereldwijde tekort aan halfgeleiders, waarmee chips worden gemaakt, langer moeten wachten op een nieuwe wagen blijkt maar voor 6% een struikelblok te zijn. Opvallend is wel dat die lange levertermijnen een groter probleem worden naargelang de leeftijd daalt. In de groep van 18- tot 24-jarigen is dat namelijk voor 18% een hinderpaal.

Tweedehandsmarkt als tijdelijke oplossing

Bij de aankoop van een nieuwe wagen kiest men steeds vaker voor 100% elektrisch of (plug-in) hybride. Wie opteert voor een tweedehandswagen heeft minder keuzestress als het om de aandrijfvorm gaat. Bij die kopers zien we namelijk dat er vaker gekozen wordt voor een klassieke aandrijfvorm, net omdat men onzeker is over de richting die de automarkt zal uitgaan. De koper van een tweedehandswagen kiest nog even voor een ‘veilige optie’ en gaat ervan uit dat het binnen een paar jaar wel duidelijk zal zijn welke aandrijfvorm de dominante wordt. Eens dat duidelijk is, zullen veel van de tweedehandskopers weer overstappen naar de aankoop van een nieuwe wagen.

Welke aandrijfvorm heeft jouw volgende wagen?
Tweedehandswagen
Nieuwe wagen
Diesel
18%
5%
Benzine
32%
27%
Hybride
9%
13%
Plug-in hybride
4%
7%
100% elektrisch
4%
19%
CNG of LPG
1%
1%
Ik weet het niet
32%
27%

Ook VAB-Tweedehandswagens merkt onzekerheid bij kopers over aandrijfvorm

Ook VAB houdt de vinger aan de pols. Wim Van den Hende, manager van VAB-Tweedehandswagens, merkt dat heel wat kopers op de tweedehandsmarkt terechtkomen omdat ze simpelweg niet weten wat ze moeten kopen. “De onzekerheid wat betreft elektrificatie is één van de belangrijkste redenen waarom men momenteel bij ons een tweedehandswagen koopt: consumenten kopen tijd. De gemiddelde chauffeur doet 8 à 9 jaar met zijn auto. Koop je een recente tweedehandswagen, dan kun je nog 5 à 6 jaar verder. VAB-Tweedehandswagens is een kwaliteitsspeler. We bieden betrouwbare, jonge tweedehandswagens aan. Door het chiptekort op de markt van de nieuwe wagens en de onduidelijkheid rond de evolutie en laadmogelijkheden (en laadkost) van de elektrische wagens, snoepen wij nu een stuk van de kopers af. Een duidelijk beleid omtrent het laden en belasten van elektrische voertuigen is volgens mij onontbeerlijk om particuliere kopers te overtuigen om in de toekomst een elektrische wagen te kopen.”

Vorig artikelGetest en goedgekeurd: 7x logeren in een tiny house in België en Nederland
Volgend artikelGetest: Skoda Fabia