Peugeot 308

Met de nieuwe generatie 308 lanceert Peugeot de ‘Franse Golf’ en dat zullen we geweten hebben, want Peugeots jongste is een opvallende verschijning in het straatbeeld.

Dynamisch design

Door hem een lange neus aan te meten oogt de compacte 308 dynamischer dan ooit. Met elf extra centimeters onderging de gezinswagen eveneens een flinke groeischeut. Je herkent hem meteen aan het grote radiatorrooster met daarop het nieuwe Peugeot-logo in combinatie met de opvallende ledstrips. De Franse constructeur bouwt de nieuwe 308 op het EMP2-platform, dat ook voor tal van andere producten binnen de Stellantis-groep wordt gebruikt, niet in het minst voor de Opel Astra die begin volgend jaar in de showroom zal staan. Straks volgt overigens ook een breakversie van de 308, die vooral meer bagageruimte zal bieden. Peugeot doet zijn reputatie om een fijn sturende en toch comfortabele auto te zijn alle eer aan. De Peugeot 308 stuurt scherp en reageert volgzaam op wat zijn bestuurder vraagt, ook wanneer het er iets dynamischer aan toegaat of wanneer het wegdek gehavend is. Hij straft dit niet af met een stug onderstel, de afstelling zorgt voor een evenwichtige cocktail die een soepele, comfortabele demping aan een inspirerend stuurgedrag paart.

Peugeot doet zijn reputatie om een fijn sturende en toch comfortabele auto te zijn alle eer aan.

Interieur

Sturen doe je vanuit de i-Cockpit met een klein en laag gepositioneerd stuurwiel, waardoor je als bestuurder over het stuur naar het digitale tellercluster kijkt. Eén en ander werkt het best met een relatief lage en actieve zithouding. Peugeot voorziet een volledig digitaal dashboard dat best druk oogt en slechts een optische meerwaarde biedt. Zo wordt bijvoorbeeld de snelheid numeriek weergegeven terwijl er digitale wijzers – snelheidsmeter en toerenteller – worden voorzien die wel op en neer dansen, maar bij gebrek aan schaal – met cijfers rond de meter – geen meerwaarde bieden. Centraal op de console prijkt een groot display waarop infotainment, voertuiginstellingen én verwarming worden ingesteld. Onder het scherm zitten grote, eveneens digitale, sneltoetsen om tussen de verschillende vensters te wisselen. De grote knoppen beperken de afleiding tijdens het rijden, maar het switchen tussen pakweg navigatie en ventilatie gaat soms tergend traag.

Pittige motor

Onder de motorkap van ons testexemplaar zit de meest krachtige variant van de 1.2-benzinemotor. De driecilinder turbo reageert alert en is een perfecte match met de precies schakelende zesversnellingsbak. Dat vertaalt zich in een keurig testverbruik van 6 l/100 km. De 308 is nog steeds beschikbaar met een dieselmotor. Bovendien is er een hybrideversie en zou er zelfs een 100% elektrische versie van de Peugeot 308 in de pijplijn zitten.

  • Peugeot 308
TESTWAGEN
driecilinder benzine turbomotor 1.2 met manuele 6-bak, 96 kW/130 pk
TESTVERBRUIK
6 l/100 km
CO₂-EMISSIE
127 g/km
BUDGET
  • vanafprijs (1.2 Air): € 25.186 – basisprijs testmodel (1.2 THP 130): € 29.100
  • BIV: € 150,55
  • verkeersbelasting: € 157,82
PLUS
  • Comfortabel rijgedrag
  • Stil interieur
  • Pittige en zuinige benzinemotor
MIN
  • Druk (digitaal) dashboard zonder meerwaarde
  • Switchen tussen schermen (centraal display) gaat traag

Ook getest

Peugeot 208Peugeot 508, Peugeot 2008, Peugeot 5008

Leestip

Wist je dat Peugeot de eerste constructeur was die een auto met benzinemotor rubberen banden gaf? Meer van dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Peugeot.

Vorig artikelDe lage-emissiezone van Brussel wordt strenger
Volgend artikelDit is het populairste automerk in België