Peugeot kiest ervoor zijn elektrische varianten als twee druppels water op de conventionele modellen te laten lijken. De e-2008 oogt dus identiek als de gewone 2008, maar rijdt hij ook hetzelfde?
Sportwagens achter je laten
Niets zo fijn om met jouw elektrische kar die sportwagen bij groen licht het nakijken te geven. Dat het een plezier is om met een elektrische auto te rijden omdat die zijn maximaal koppel meteen vrijgeeft, dat wisten we al. Het gevoel dat de wagen duwt in de bochten of bij het remmen door het gewicht van de batterijen, dat namen we er wel bij. Tot nu! De nagelnieuwe Peugeot e-2008 rijdt immers zoals zijn evenknie op brandstof. En dat is precies wat het Franse merk beoogde.
De nagelnieuwe e-2008 rijdt zoals zijn evenknie op brandstof.
Aangenaam rijden
De Peugeot e-2008 kreeg geen eigen uniek koetswerk, maar slechts enkele specifieke details zoals een radiatorrooster met horizontale belijning in koetswerkkleur. Wel heeft hij een aangepast onderstel met een 50/50-gewichtsverhouding die het rijden bijzonder aangenaam maakt. De aandrijflijn is dezelfde als in de e-208, met name de 100 kW sterke elektromotor die 136 pk en 260 Nm produceert. De topsnelheid bedraagt 150 km/u en dat merk je weleens bij een inhaalmanoeuvre op de snelweg, maar dat is dan ook het enige moment dat je wat vibraties voelt. Ook binnenin is de wagen heel stil. Dankzij zijn batterij met een capaciteit van 50 kWh plaatst de e-2008 zich netjes tussen de versies met 39 en 64 kWh van de Koreaanse concurrenten.
Voldoende rijbereik
Met een afstand van 320 km (volgens WLTP-norm) is deze cross-over geen uitschieter in autonomie, maar dat bereik is ruim voldoende als je weet dat de gemiddelde woon-werkafstand in ons land tussen 17 en 20 km schommelt. Zo kon zowel het gewicht van de batterijen als de prijs binnen de perken gehouden worden. Die batterijen zijn trouwens volledig geïntegreerd in de vloer, omdat Peugeot bij het bedenken van de nieuwe 2008 van meet af aan rekening hield met een elektrische versie. Daardoor zijn het interieur en de koffer even groot als in de gewone 2008. In beide versies krijg je trouwens extra beenruimte achteraan dankzij de zes centimeter langere wielbasis.
TESTMOTOR |
Peugeot e-2008 Active (elektrisch), 50 kWh, 136 pk |
TESTVERBRUIK |
19 kWh/100 km |
COâ‚‚-EMISSIE |
0 g/km |
BUDGET |
|
PLUS |
|
MIN |
|
Ook getest
Peugeot 208, Peugeot 508, Peugeot 5008
Leestip
Wist je dat Peugeot de eerste constructeur was die een auto met benzinemotor rubberen banden gaf? Meer van dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Peugeot.