Eén van de belangrijkste nieuwkomers bij de compacte middenklassers is de kersverse Opel Astra. Een model waar de Duitse autofabrikant veel van verwacht.
Vormgeving
De nieuwe Opel Astra is lager, korter en 200 kilo slanker dan zijn voorganger. Toch is het interieur ruimer geworden, en dat merk je vooral op de achterbank, waar je 3,5 centimeter extra beenruimte hebt. De donkere achterste dakstijlen maken dat de Astra ook een stuk luchtiger oogt. Bovendien pakt hij uit met een gunstige stroomlijn, die zich vertolkt in een beperkte Cx-waarde (weerstandscoëfficiënt) van 0,29. Dat cijfer werd onder meer bekomen door de luchtstroom onderaan de auto te verbeteren.
Technologie
Achter het stuurwiel word je getrakteerd op een hertekend dashboard, waarop de functies in handige clusters zijn opgedeeld, met zowel traditionele knoppen als een aanraakscherm, maar dat laatste is soms moeilijk te bedienen tijdens het rijden. Je kunt kiezen voor een hele reeks rijhulpmiddelen, zoals een botswaarschuwing tot 60 km/u, rijstrookbewaking, dodehoekherkenning en, bijzonder spectaculair, de matrix-ledverlichting die de lichtbundel niet enkel in de lengte maar ook in vorm en breedte aanpast in functie van het verkeer en de rij-omstandigheden. De Astra is ook leverbaar met OnStar, een noodoproepsysteem dat automatisch de noodcentrale contacteert bij een ongeval. Vooraan ontdek je uitstekende stoelen, maar de bank achteraan voelt hard aan, wat niet wordt gecompenseerd door de vering, die dan weer vrij abrupt reageert op oneffenheden.
Motoren
Dankzij zijn verminderde gewicht stuurt de Opel Astra een stuk aangenamer, preciezer en speelser dan zijn voorganger. De stuurbekrachtiging filtert wel te veel feedback van de voorwielen weg. Opel voorziet een reeks nieuwe motoren. De 1.0T, een driecilinder met turbo en 105 pk laat bij ons een goede indruk na. Hij heeft een spontaan doortrekvermogen en kan gerust mee met de verkeersstroom. Een zesbak is er pas vanaf de 1.4T, een benzine met 150 pk, en de 1,6-liter diesels met 95, 110 of 136 pk.
TESTWAGEN |
1.0 T (benzine), 105 pk |
TESTVERBRUIK |
6,8 l/100 km |
CO₂-EMISSIE |
99 g/km |
BUDGET |
basisprijs: € 20.075 BIV: € 72,7 verkeersbelasting: € 109,27 |
PLUS |
|
MIN |
|
Ook getest
Opel Grandland X, Opel Crossland X, Opel Insignia
Leestip
Wist je dat Opel ooit de grootste fietsproducent ter wereld was? Dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Opel.