Foto's: Wim KempenaersWim Kempenaers

Op oldtimermeetings staan er de hele dag toeschouwers rond Filips Honda N360. Dat heb je met een auto die bijna niemand kent. Een stukje Japans erfgoed!

Met de N van auto

“De Honda N360 kwam in Europa op de markt nog voor de legendarische Civic. Honda had in die tijd enkel dealers voor motoren, en die stonden niet te springen om ook auto’s in hun gamma op te nemen. Je kon ze dus maar op weinig plaatsen kopen. Zo’n N360 is een kruising tussen een motor en een auto. Om toch enige duidelijkheid te scheppen, voegden ze de letter ‘N’ toe. Die verwijst naar het Japanse woord voor voertuig of auto: norimono. Daarmee maakten ze duidelijk dat dit toch iets anders was dan een motor.”

Gered van de schroothoop

“Vroeger had mijn nonkel een Honda-garage. In de jaren 70 nam hij deze auto van iemand over en zette hem apart. Zelfs toen al was dit een uniek wagentje. Ik weet nog dat ik er als kind heel vaak in heb gespeeld. Toen hij uiteindelijk weg moest wegens plaatsgebrek heb ik hem gekocht. Ik had er te veel goede herinneringen aan om hem te zien vertrekken naar de schroothoop. Dat is de enige link met Honda die ik heb, want zelf werk ik voor Ford.”

De Honda N360 is een kruising tussen een motor en een auto. Je kon ze maar op weinig plaatsen kopen.

Onderdelen gezocht

“De restauratie was geen gemakkelijke opdracht. Wisselstukken zijn bijna onbestaande. Als je toch iets vindt, dan moet het uit Japan of Amerika overkomen, wat het meteen heel duur maakt. Ik heb veel onderdelen en plaatwerk dan maar zelf gemaakt. Daardoor heeft alles wat langer geduurd. Ik ben er zeven jaar mee bezig geweest. Misschien dat je ze daardoor wat minder ziet? Er staan er vast nog in schuren en garages, maar niet veel mensen hebben de moed om er aan te beginnen.”

Kei car

“Na de oorlog heerste er armoede in Japan. Opdat de gewone man toch een auto zou kunnen kopen, werd het concept van de kei car ontwikkeld. Dat type auto was beperkt qua afmetingen en had een maximale cilinderinhoud van 360. Voor een kei car als deze Honda N360 betaalde je minder taksen. Ook qua verbruik waren ze kampioen. Hij komt toe met 3,6 liter per 100 kilometer.”

 

Leestip

Wist je dat de allereerste auto van Honda meteen een sportwagen was? Dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Honda.

Vorig artikel6 stops op de ultieme roadtrip door Noord-Kroatië
Volgend artikelGetest: Toyota Camry