Polestar 2Istvan Csiszar

Volvo’s nieuwe zustermerk heeft een volwaardige elektrische bolide afgeleverd. Kan de Polestar 2 Tesla het vuur aan de schenen leggen? Een testrit wijst het uit.

Oog voor detail

We konden de Polestar 1 en 2 vlak na mekaar testen, en dat zette nog maar eens in de verf hoe verschillend beide modellen zijn. In tegenstelling tot het eerste model is de Polestar 2 geen plug-inhybride sportcoupé, maar een volledig elektrische vijfdeurs fastback verwant aan de Volvo XC40, meer bepaald diens puur elektrische Recharge-versie. We zitten bijzonder comfortabel in de Polestar 2. Hij lijkt wel op onze maat gebouwd met de vaste middentunnel die als de perfecte armsteun fungeert. Ook het grote, als een iPad uitziende infotainmentscherm kunnen we smaken. Bij Polestar hebben ze duidelijk oog voor detail. Het interieur combineert Volvo-elementen, zoals bepaalde bedieningsknoppen, met een onmiskenbare Polestar-touch. De zetels zijn standaard bekleed met veganistische WeaveTech, een recycleerbare PVC-bekleding die lichter is dan leder, maar ook duurzamer en gemakkelijker schoon te maken dan de meeste vinylmaterialen. Ook de bekleding van het dashboard en de binnendeuren voelt niet alleen bijzonder kwalitatief aan, maar is een plaatje. De binnenbekleding van de deuren lijkt wel geïnspireerd te zijn op een fijn gebreide vest van piquékatoen, drukknopen inclusief. Alleen de sleutel werd wat over het hoofd gezien, die is in een niet-krasbestendige kunststof vervaardigd.

De Polestar 2 rijdt fantastisch. Hij trekt heerlijk snel en efficiënt op en ook in de bochten staat hij op scherp.

Performance-pack

De Polestar 2 rijdt fantastisch. Hij trekt heerlijk snel en efficiënt op, zoals alle elektrische wagens, en ook in de bochten staat hij op scherp. Ons testexemplaar was weliswaar uitgerust met het Performance-pack (€ 6000), dat onder meer krachtige Brembo-remmen met aluminium remklauwen in de nu al mythische kleur ‘Swedish Gold’ én Dual Flow Valve-dempers van Öhlins omvat. Resultaat: stevige grip en tractie met een bijzonder responsief rijgedrag. Die responsiviteit wordt nog meer in de hand gewerkt doordat je voor de stuurinrichting kunt kiezen uit drie standen: ‘licht’, ‘standaard’ of ‘firm’. Voor de remgeneratie is dat ‘standaard’, ‘laag’ of ‘uit’. Met de remgeneratie op ‘standaard’ hebben we de rem zelden tot nooit nodig.

Hey Google

Het Performance-pakket mag dan optioneel zijn, de Polestar 2 is wel de eerste auto ter wereld die standaard wordt geleverd met een Android-infotainmentsysteem en dus over Google Maps en Google Assistent beschikt. Functies die het leven en de rijervaring relaxter maken. Een simpele ‘Hey Google’ zeggen, volstaat om allerlei vragen te stellen: ‘waar ben ik’, ‘navigeer naar’… Doen de kinderen vervelend? Dan kan je jouw Polestar 2 vragen om een mopje te vertellen. Hoewel wij ze doorgaans flauw vinden (‘Waarom bevriest een ei niet? Omdat er een dooier in zit.’) zullen de kleintjes er veel plezier aan beleven.

Er zijn trouwens nog tal van bijzonderheden aan de Polestar 2. Terwijl Volvo zijn modellen op 180 km/u begrenst, gaat de Polestar nog door tot maar liefst 250 km/u. (Niet dat we dat hebben uitgetest.) Bij het versnellen produceert de Polestar 2 een bijzonder mooi geluid, alsof iemand in een fles blaast. Wel stoorden we ons aan het tikkende geluid van de richtingaanwijzer, dat nog het beste te vergelijken is met knikkers die tegen elkaar botsen. Wie bij het achterwaarts rijden gewend is om op zijn ramen en spiegels te vertrouwen, zal merken dat het zicht naar achteren wat wordt belemmerd door de brede C-stijlen, maar dankzij het uitgebreide camerasysteem valt dat in de praktijk nogal mee. Op camerabeelden rijden, is dus de boodschap.

TESTWAGEN
Polestar 2, elektrisch, accucapaciteit 78 kWh, 408 pk
CO₂-EMISSIE
0 g/km
BUDGET
  • vanafprijs € 58.900 – prijs testmodel (zonder opties): € 58.900
  • BIV: € 0
  • verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • Rijdt fantastisch
  • Heerlijk in de bochten en bij het optrekken
  • Degelijke interieurafwerking
  • Google Maps en Google Assistent zijn standaard
MIN
  • Geluid van de richtingaanwijzer
  • Zicht naar achteren