Mercedes is niet langer per definitie het merk voor bezadigde burgers, maar spreekt meer dan ooit ook jongere bestuurders aan. Dat is te danken aan de CLA. Wij testen de recentste versie in de gezinsvriendelijke Shooting Brake-uitvoering.

De CLA is de hipster onder de betaalbare premiummodellen en maakt zelfs dat een Audi of BMW er plots vrij conservatief uitziet. Dat heeft de Mercedes voor een groot deel aan zijn design te danken. Dat was al zo bij de eerste CLA uit 2013 en dat blijft onverminderd bij de recentste versie.

De Mercedes-Benz CLA verleidt

Breaks zijn doorgaans wat hoekig, maar dat is zeker niet het geval bij de Mercedes-Benz CLA Shooting Brake. Het lage, windvriendelijke front en de glooiende daklijn, die als het ware een uitgestrekte boog vormt, spreken aan. In de recentste versie zijn de afmetingen wat toegenomen. De wielen staan breder op het asfalt en de wielbasis werd samen met de koetswerk langer. Wel is de daklijn 2 centimeter lager. De som van dit alles maakt dat de huidige Mercedes-Benz CLA er nog dynamischer uitziet. Toch is er een nadeel. De totale lengte van de Shooting Brake bedraagt nu 4,8 meter. Dat is zelfs meer dan bij een BMW 3 Touring.

Gestroomlijnd

Details als het koelrooster, de koplampen en vooral de achterlichten zijn stilistisch bijgewerkt, waardoor deze Mercedes-Benz CLA alleen maar aan aantrekkingskracht wint. De frameloze ruiten versterken die persoonlijkheid. Gestroomlijnd is hij ook door zijn lage front, zijn algemene vormgeving, zijn bijna volledig vlakke bodem en zijn koelrooster dat zich automatisch opent of sluit naargelang de motor koeling nodig heeft. De CLA is een voorwielaandrijver met dwars geplaatste motor, waardoor er voldoende binnenruimte ontstaat. De koffer heeft een aanzienlijk volume van 505 liter. De duikende daklijn maakt wel dat je moeilijk bagage kunt stapelen en de hoge laaddrempel verplicht je om de lading hoog op te tillen.

De koffer heeft een aanzienlijk volume van 505 liter. De duikende daklijn maakt wel dat je moeilijk bagage kunt stapelen.

Digitale speeltuin

Voor wie met iPhones is opgegroeid, zal het dashboard van de CLA zich ontpoppen tot een ware digitale speeltuin met twee elkaar aanvullende schermen. Voor wie vertrouwd is met klassieke auto’s is het wat overdone. Ook de opvallende ventilatiemonden – vijf in totaal – zijn niet naar ieders smaak. De bediening via het touchpad op de middenconsole verloopt ook niet altijd zoals je wilt. Het ding is overgevoelig. Spraakherkenning is ook beschikbaar en als optie kan het navigatiesysteem worden aangevuld met wat Mercedes ‘Augmented Reality’ noemt. Op kruispunten verschijnt een camerabeeld van de verkeerssituatie met daarop de richtlijnen over hoe je moet rijden. Onze CLA 200-testauto was voorzien van een zeventrapsautomaat met dubbele koppeling. Het schakelen gebeurt via een klein hendeltje op de stuurkolom. De bediening van de lichten en ruitenwissers is complexer dan nodig. Veel leuke zaken, zoals de elektrische verstelling van de voorstoelen en een airco met dubbele zone, zijn jammer genoeg een optie.

Overactief

De CLA Shooting Brake is voorzien van een arsenaal aan rijhulpmiddelen. Dat kun je Mercedes niet kwalijk nemen. Integendeel. Wel is het ontzettend vervelend dat de rijstrookbewaking zo overactief reageert en de auto abrupt in een bepaalde koers dwingt of ongewild de remmen activeert. Los daarvan heeft de CLA een uitstekend rijgedrag en een heel absorberende vering. De lage, lange snuit maakt wel dat de onderkant van de auto gauw over het wegdek schraapt als je over een drempel rijdt. De vrij kleine 1.3-liter benzine met 163 pk tekent voor goede prestaties en een laag verbruik. We noteerden een algemeen testgemiddelde van 6,2 l/100 km.

TESTWAGEN
1.3 viercilinder turbobenzine, 163 pk
TESTVERBRUIK
6,2 l/100 km
CO₂-EMISSIE
124 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € 32.065 (180 1.3 viercilinder turbobenzine, 136 pk) –  testmodel  € 36.179 (automaat standaard)
  • BIV: € 362,92
  • verkeersbelasting: € 169,04
PLUS
  • Sterke persoonlijkheid
  • Binnenruimte en koffervolume
  • Comfort
  • Prestaties
  • Verbruik
  • Veiligheidsvoorzieningen
MIN
  • Soms complexe bediening
  • Overactieve rijhulpmiddelen
  • Beperkte bodemvrijheid
  • Hoge laaddrempel
  • Basisuitrusting
  • Vele dure opties

Ook getest

Mercedes-Benz A-Klasse, Mercedes-Benz B-klasse

Leestip

Wist je dat Mercedes-Benz ooit auto’s heeft gebouwd in ons land? Meer dat van dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Mercedes-Benz.