BMW 3 Touring

Ondanks het aanhoudend succes van de SUV’s, blijft de klassieke 3 Reeks een vaste waarde in het BMW-gamma. Begin verleden jaar debuteerde de nieuwe vierdeurs. Nu is het de beurt aan de Touring, de break dus.

De BMW 3 Reeks is al meer dan dertig jaar het archetype van ‘de’ BMW en blijft ondanks het succes van de SUV goed in de markt liggen. We testten de recentste Touring die zopas, en in het zog van de vierdeurs, werd gelanceerd. Hij is in alle richtingen gegroeid, zodanig zelfs dat hij stilaan het formaat benadert van de 5 Reeks van vijftien jaar geleden.

De BMW 3 praktisch bekeken

Die extra centimeters hebben een praktisch voordeel. Dat merken vooral de passagiers die achteraan plaatsnemen en nu genieten van voldoende knie- en voetruimte. De achterbank is breed genoeg om drie personen een plaatsje te gunnen, maar wie de middelste plek toebedeeld krijgt, kan nauwelijks enthousiast zijn. De hoge centrale transmissietunnel en de ver doorlopende middenconsole eisen heel wat ruimte op. De koffer heeft een aanzienlijk volume van 500 liter en de laadmogelijkheden kunnen gemakkelijk worden uitgebreid door de driedelige leuning van de achterbank neer te klappen. Dat neerklappen is trouwens heel simpel en kan door het manipuleren van knoppen in de flank van de kofferruimte. Nog een voordeel is de volledig vlakke laadvloer die naadloos aansluit op de laaddrempel. Tot slot kun je de achterruit afzonderlijk openen om kleinere spullen in de koffer op te bergen.

De BMW 3 Touring ontplooit bovendien een bijzonder aangenaam rijgedrag met weinig rolneigingen en een stuurinrichting die vertrouwen en feeling opwekt.

Zuinige jongen

Wij reden de 320d proef, een 2.0-liter diesel die uitermate geschikt is voor veelrijders, maar niet voor wie korte ritten aflegt. De viercilinder met 193 pk lijkt onvermoeibaar en is bovendien uitermate zuinig. We haalden een gemiddelde van 5,4 l/100 km. Op een lang snelwegtraject zagen we dat gemiddelde zelfs dalen tot 4,8 l/100 km. Standaard krijgt deze versie een manuele zesbak, maar onze testwagen was voorzien van een uitstekende optionele achttrapsautomaat. Een aanrader om stressvrij te rijden in druk verkeer. Op meer open wegen laat de automaat de motor volledig tot zijn recht komen. De BMW 3 Touring ontplooit bovendien een bijzonder aangenaam rijgedrag met weinig rolneigingen en een stuurinrichting die vertrouwen en feeling opwekt. De demping is voortreffelijk, maar de vering zelf kan heel strak aanvoelen op een toegetakeld wegdek.

En knappe kop

Als bestuurder word je getrakteerd op een goed instelbare rijpositie en een digitaal instrumentenbord dat er gelukkig niet al te blinkend uitziet. Onze testwagen was bovendien voorzien van optionele en goed ondersteunende sportstoelen. Verder vinden we dat BMW een goed compromis heeft gevonden tussen klassieke knoppen en moderne bedieningen. Vooral de functietoetsen in combinatie met de draai-drukknop op de middenconsole werken voortreffelijk. Een uitstekende auto dus, zeker voor wie veel de baan op moet en tegelijk een gezinswagen wil. De prijs van de BMW 3 Touring vinden we dan weer iets minder, zeker met de magere basisuitrusting en vele opties. Er zijn beslist goedkopere alternatieven, weliswaar met een minder prestigieus merkembleem.

  • BMW 3 Touring
TESTWAGEN2.0 viercilinder (turbodiesel), 190 pk
TESTVERBRUIK5,4 l/100 km
CO₂-EMISSIE115 g/km
BUDGET
  • basisprijs: (318d 2.0 viercilinder diesel, 136 pk): € 38.100 – basisprijs testmodel met automaat: € 43.000
  • BIV: € 731,4
  • verkeersbelasting: € 493,88
PLUS
  • Combinatie motor/automaat
  • Gering verbruik
  • Rijgedrag en stuurgevoel
  • Toegenomen binnenruimte
  • Uitstekende functiebediening
  • Praktische kofferruimte
MIN
  • Niet meer zo compact
  • Hoge transmissietunnel achteraan
  • Beperkte basisuitrusting
  • Duur

Ook getest

BMW 1, BMW 3BMW 5BMW X2BMW X3BMW X1

Leestip

Wist je dat de eerste auto met het BMW-logo eigenlijk een omgebouwde Austin was? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van BMW.