Mercedes B-klasse

De Mercedes B-Klasse was lang een vreemde eend in de bijt. Wij deden een testrit met de nieuwe generatie van deze gezinswagen.

Hij heeft de looks

Derde keer, goede keer. En dat geldt zeker voor het design van de nieuwste Mercedes B-Klasse. De hoekige lijnen ruimden de plaats voor een meer gepolijste vormgeving met zelfs een vrij dynamische uitstraling. De iets lagere koets en glooiende daklijn zorgen daarnaast ook voor een bijzonder gunstige stroomlijn, een record zelfs onder de compacte monovolumes. Toch zit je in de nieuwe Mercedes B-Klasse relatief hoog, waardoor je gemakkelijk in- en uitstapt en een goed overzicht op het verkeer hebt.

Voor het eerst voelt de B-Klasse aan als een echte Mercedes. Een revelatie!

Hoogtechnologische snufjes

Ook een verbetering is de inrichting van het interieur. Het stuurwiel staat minder verticaal opgesteld en net als bij de eerder gelanceerde A-Klasse is de boordplank volledig digitaal, waarbij de tellers en het aanraakscherm één geheel vormen. Maar de B-Klasse heeft nog meer hoogtechnologische snufjes. Hij reageert op spraakherkenning, de gps vult zijn instructies aan met camerabeelden en het aantal beschikbare rijhulpmiddelen is indrukwekkend. Toegegeven, onze testauto was van alle mogelijke opties voorzien.

Mercedes B-Klasse rijdt beter dan ooit

Eén daarvan is de actieve en instelbare demping van de ophanging, die je toelaat tussen vier rijmodi te kiezen. Al na de eerste meters valt op hoe comfortabel de nieuwe B-Klasse rijdt, zelfs in sportmodus, maar tegelijk verbaast met zijn snedige en precieze rijgedrag. Voor het eerst voelt de B-Klasse aan als een echte Mercedes. Een revelatie! Die indruk wordt nog eens versterkt door de 2.0-liter diesel (150 pk) in onze testwagen. De viercilinder, waarvan ook een versie met 190 pk bestaat, komt standaard met een uitstekende zelfschakelende achtbak met dubbele koppeling. De lichtere versies krijgen een Renault-motor tussen de wielen.

  • Mercedes B-klasse
TESTWAGEN 2.0 viercilinder turbomotor (diesel), 150 pk
TESTVERBRUIK 5,8 l/100 km
CO₂-EMISSIE 119 g/km
BUDGET
  • basisprijs 1.3 benzine (136 pk): € 32.542 – testmodel 2.0 diesel met automaat (zonder opties): € 34.485
  • BIV: € 677,93
  • verkeersbelasting: € 489,80
PLUS
  • verbeterd design
  • gemakkelijke instap
  • algemeen rijcomfort
  • precies stuurgedrag
  • ruim interieur
  • beschikbare technologie
  • moduleerbare achterbank
MIN
  • vele dure opties
  • prijzig
  • moduleerbare achterbank is optioneel

Ook getest

Mercedes A-Klasse

Leestip

Wist je dat Mercedes-Benz ooit auto’s heeft gebouwd in ons land? Meer dat van dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Mercedes-Benz.