BMW 2

Als je de pas vernieuwde 1 Reeks te gewoontjes vindt met zijn hatchback achtersteven à la Golf, dan hoef je niet te wanhopen. Voortaan is er de BMW 2 Reeks Gran Coupé met hetzelfde onderstel maar dan met een zwierigere koetswerklijn.

Geen verhuiswagen

Om zijn status van coupé waar te maken heeft deze BMW een lagere afhellende daklijn, frameloze zijruiten en een klassieke kofferklep waarin de achterruit niet geïntegreerd is. Dat laatste heeft wel een praktisch nadeel: het is lastig om grotere voorwerpen in de koffer te laden. Het volume van 430 liter valt dan weer best mee. Dat komt door de vrij lange achtersteven. Ook is het mogelijk om de leuning van de achterbank neer te klappen.

Onze testwagen is een vlotte, stille auto die opmerkelijk zuinig is. 

Veel beenruimte

Motor en transmissie staan net als bij de 1-Reeks dwars opgesteld, waardoor je aardig wat beenruimte geniet. De lage daklijn maakt wel dat de hoofdruimte achteraan niet riant is. Het dashboard onderstreept nog eens de verwantschap met de 1 Reeks. De tellers zijn duidelijk opgesteld en het gebruiksgemak mag als voorbeeld gelden. Vooral de functietoetsen in combinatie met de ‘controller’ (een druk/draaiknop) op de middenconsole werken voortreffelijk.

Prima rijgedrag

Onze testwagen is een 218i met onder de motorkap een driecilinder benzine. Ondanks de beperkte cilinderinhoud van 1,5 liter beschikt deze turbomotor over 140 pk en voelt hij alert aan. De optionele automaat met zeven overbrengingen werkt feilloos en houdt het toerental beperkt. Daarmee is deze 218i een vlotte, stille auto die opmerkelijk zuinig is. Wij halen een gemiddelde van 6,1 l/100 km. Wel storend vinden we de hortende werking van het stop/startsysteem. Over het rijgedrag zijn we dan weer enthousiast. Ondanks zijn voorwielaandrijving voelt deze BMW neutraal aan en ervaren we geen vervelende koppelreacties in het stuurwiel.

  • BMW 2
TESTWAGEN
1.5 driecilinder (benzine), 140 pk
TESTVERBRUIK
6,1 l/100 km
CO₂-EMISSIE
123 g/km
BUDGET
  • basisprijs (218i manueel): € 30.150 – testmodel (218i met automaat): € 32.250
  • BIV: € 350,35
  • verkeersbelasting: € 208,31
PLUS
  • Elegante verschijning
  • Beenruimte achteraan
  • Combinatie motor/automaat
  • Gebruiksgemak functietoetsen
  • Verbruik
  • Aangenaam rijgedrag
MIN
  • Toegang koffer
  • Hortende werking stop/start
  • Zichtbaarheid naar achteren
  • Vele opties

Ook getest

BMW 1BMW 3, BMW 3 Touring, BMW 5BMW X2BMW X3BMW X1

Leestip

Wist je dat de eerste auto met het BMW-logo eigenlijk een omgebouwde Austin was? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van BMW.