BMW 5

Design

Bij BMW zitten ze met een probleem. De designafdeling in München mist duidelijk branie en inspiratie. Hij lijkt op een gekrompen versie van de 7 Reeks, waarvan hij dan ook heel wat snufjes overneemt. Zo is actieve cruise control met automatische snelheidsaanpassing in functie van de verkeersborden één van de vele mogelijkheden. De lijst met technische hoogstandjes is lang, maar vaak zitten die extra’s in een pakket en dat voert natuurlijk de prijs de hoogte in.

Interieur

Het instrumentenbord is meteen herkenbaar als zijnde BMW met een voortreffelijke en duidelijke lay-out. Ook qua bediening is een ware sprong voorwaarts gemaakt. De meeste functies zijn toegankelijk via een draai/druk/schuifknop die wordt geflankeerd door een aantal functietoetsen waardoor je je niet door eindeloze menu’s moet worstelen. Ook het centraal geplaatste scherm is overzichtelijk en opgebouwd uit verschillende ‘windows’.  Sommige functies kunnen via bewegingen worden aangegeven.  Het sfeervolle interieur werd ingericht met aanpasbare verlichting.

Rijgedrag

Onze testauto was een 520d, het basismodel onder de diesels, maar dan wel in Luxury Line en met de optionele achttrapsautomaat, die vlot en alert reageert. De motor vertegenwoordigt 190 pk en is bijzonder stil, behalve bij heel fikse acceleraties. De ophanging is comfortabeler dan die van zijn voorganger en dat is te danken aan een volledig nieuw onderstel met actieve demping. De auto zelf voelt neutraal aan met een uitstekende gewichtsverdeling. Bovendien is deze 5 bijzonder koersvast, ook op een toegetakeld wegdek. Minder geslaagd vinden we de stuurinrichting, die naar ons gevoel te weinig zelf centerend is en slechts moeizaam terugkomt naar de rechtuitpositie. Al bij al een toch wel uitstekende auto die ondanks zijn brave uiterlijk technisch toonaangevend en vooruitstrevend is.

TESTWAGEN
2.0 viercilinder (diesel), 190 pk
TESTVERBRUIK
6,8 l/100 km
BUDGET
vanafprijs: € 47.950 – basisprijs testmodel: € 50.250
BIV: € 564,35
verkeersbelasting: € 458,66
CO2-EMISSIE
108 g/km
PLUS
  • algemeen comfort
  • neutraal en veilig rijgedrag
  • technisch vooruitstrevend
  • sfeervol en functioneel interieur
MIN
  • prijzig en vele dure opties
  • noodreservewiel optie
  • smalle kofferruimte
  • weinig centrerende stuurinrichting

Meer weten over de geschiedenis van BMW? Klik dan hier.

Vorig artikelIn Vervoering: Saroléa 500 RC
Volgend artikel48u in Stockholm