BMW 1

Een zucht compacter, maar vooral ruimer dan zijn voorganger. En hoe is de switch naar voorwielaandrijving verteerd? Een testrit brengt uitsluitsel!

Korter, maar toch groter

Passagiers achteraan kregen iets meer beenruimte en de koffer groeide met 20 liter tot 380 liter. Het koetswerk daarentegen werd precies één centimeter korter. BMW slaagde daarin door de hele onderhuidse architectuur van zijn basismodel te veranderen en over te schakelen van achterwiel- naar voorwielaandrijving. De motor en versnellingsbak staan nu ver naar voor dwars opgesteld en niet langer in langsrichting. Ook een plaatsrovende cardanas en achterbrug zijn niet meer nodig.

Betekent voorwielaandrijving het einde van de zo gekoesterde slogan ‘Freude am Fahren’ voor de 1 Reeks?

Van achter- naar vooraan

BMW-puristen betreuren deze transformatie echter uit vrees dat de gelauwerde gewichtsverdeling en het daaraan gekoppelde neutrale rijgedrag verloren zouden gaan. Betekent voorwielaandrijving het einde van de zo gekoesterde slogan ‘Freude am Fahren’ voor de 1 Reeks? Gelukkig niet. In de plaats kunnen we spreken van fun to drive, want de ingenieurs in München hebben zich laten inspireren door het rijgedrag van hun Britse filiaal Mini. Bovendien wordt het rijgedrag bijgestaan door een flinke portie elektronica die een sneller reagerende tractiecontrole stuurt en subtiele remingrepen doet op de wielen aan de binnenzijde van de bocht. Deze systemen werken op een subtiele manier en zorgen alleszins voor een aangenaam rijgedrag. Wij reden met de basismotoren, telkens driecilinders. De benzine (118i met 140 pk) is bijzonder ijverig, maar de diesel (116d met 116 pk) is aangenamer bij een laag motortoerental.

Hello BMW

Achter het stuur word je getrakteerd op een combinatie van klassiek en modern. De tellers – die zijn digitaal, behalve op de basisuitvoering – zijn onder één nis gegroepeerd en het middelste deel van het dashboard staat samen met het infoscherm lichtjes naar de bestuurder gericht. Er zijn behoorlijk wat traditionele functietoetsen voor de meest essentiële bedieningen. Zo hoef je niet door een complex menu te scrollen. Ook de praktische draai-drukknop die je toegang geeft tot het infotainmentsysteem blijft behouden. Als optie is er gesture control (bediening door gebaren), spraakherkenning en een persoonlijke assistent die reageert als je “hello BMW” zegt.

  • BMW 1
TESTWAGEN
1.5 driecilinder (benzine), 140 pk
TESTVERBRUIK
6,8 l/100 km
CO₂-EMISSIE
121 g/km
BUDGET
  • vanafprijs basis- en testmodel 1.5 benzine (140 pk): € 26.950
  • BIV: € 277,66
  • verkeersbelasting: € 206,83
PLUS
  • Extra zitruimte achteraan
  • Extra kofferruimte
  • Afwerking
  • Interieur met klassieke en bijdetijdse accenten
  • Geluidscomfort
  • Rijgedrag
  • Vlotte motoren
MIN
  • Prijzig
  • Vele opties
  • Buitenmaats formaat koelrooster

Ook getest

BMW 3, BMW 5BMW X2BMW X3BMW X1

Leestip

Wist je dat de eerste auto met het BMW-logo eigenlijk een omgebouwde Austin was? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van BMW.

Vorig artikelPasta al ragù en andere Bologna tips
Volgend artikelWaarom je deze winter nog naar Kenia moet