De tweede generatie van de BMW 2 Reeks Active Tourer is een interessant en nog redelijk betaalbaar alternatief als compacte gezinswagen. Wij deden er een uitgebreide testrit mee.
Monovolume
Je herkent het monovolumemodel meteen aan het prominente radiatorrooster met de erg grote en veelbesproken nieren. In de standaardversie (Essence) is het rooster zwart, bij de duurdere afwerkingsniveaus (Balance of Signature) wordt deze neuspartij met chroom afgewerkt, wat hem iets meer stamina geeft. Binnenin is het dashboard volledig digitaal en het voor BMW typische ‘curved display’ op de middenconsole staat ietwat richting de bestuurder gericht. Dat i-Drive infotainmentscherm is echter uitsluitend een aanraakscherm. Deze BMW heeft geen klassieke cursorknop meer op de middenconsole, even jammer is het ontbreken van fysieke knoppen voor de temperatuurregeling.
Beenruimte
De grootste troef van de Active Tourer is zijn weldoordachte interieur, dat ondanks de compacte buitenafmetingen (4,38 m) zeer veel zitruimte biedt. De BMW 2 Active Tourer biedt zowel voor- als achteraan veel zitruimte en een hogere zitpositie. Ook beenruimte is geen probleem, want door de (optioneel) verschuifbare achterbank kies je tussen extra beenruimte of een grotere koffer. Wie voor maximale bagageruimte gaat kan 470 liter laden en met neergeklapte achterbank groeit het laadvolume tot 1.455 liter.Â
Voor particulieren is de basisversie op benzine de veiligste keuze, want de energiekost blijft betaalbaar.
Beste koop
Wij gingen op pad met de basisversie op benzine: de 218i. Voor particuliere kopers is dat momenteel de veiligste keuze, want de energiekost blijft betaalbaar en deze versie is het goedkoopst. Onder de motorkap van deze BMW 2 Active Tourer zit een 1.5 liter driecilinder turbomotor met 136 pk en mild hybride assistentie. De constructeur voorziet enkel een gerobotiseerde zeventrapsautomaat die het motorkoppel perfect benut. Wie goed anticipeert, kan het verbruik gemakkelijk onder het opgegeven normverbruik krijgen. Het onderstel van deze voorwielaandrijver kennen we van de Mini en is best comfortabel. De besturing is verfijnd, net als de rest van de afwerking in deze atypische BMW.
TESTWAGEN |
driecilinder benzine turbomotor 1.5 met gerobotiseerde 7-bak, 100 kW/136 pk |
TESTVERBRUIK |
5,8 l/100 km |
COâ‚‚-EMISSIE |
140 g/km |
BUDGET |
|
PLUS |
|
MIN |
|
Ook getest
BMW 1, BMW 3, BMW 3 Touring, BMW 5, BMW X2, BMW X3, BMW X1
Leestip
Wist je dat de eerste auto met het BMW-logo eigenlijk een omgebouwde Austin was? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van BMW.