Opel Grandland X

De Grandland X vervangt de weinig geliefde Antara. Opel hoopt zo een graantje te kunnen meepikken van de huidige hype van SUV’s.

Broertje van 3008

Het formaat van de nieuwe Opel Grandland X is vergelijkbaar met dat van de reguliere Astra. De SUV is enkel verkrijgbaar met voorwielaandrijving, maar pakt wel uit met een stoere aanblik. Niets laat vermoeden dat het onderstel, de motor en de transmissie van Peugeot-oorsprong zijn. Een voordeel daarvan is de malse vering.

De bediening van de knoppen en het aanraakscherm is bijzonder goed te begrijpen.

Aangename motor

Onze Opel Grandland X is voorzien van een 1.2-liter benzine met turbo en produceert een overtuigende 130 pk. Deze driecilinder verspreidt een pittig geknor tijdens het versnellen, maar houdt zich bijzonder gedeisd eens op kruissnelheid. Trillingen zijn er niet en hij trekt gezwind door van bij een laag motortoerental. Deze motor voelt aangenamer aan dan de 1.6-liter diesel met 120 pk, die zich meer laat horen, sneller buiten adem raakt en op een vervelende manier zijn toerental even hoger dan stationair houdt tijdens het schakelen van één naar twee. Dat schakelen zou trouwens beter kunnen. Het schakelpatroon is wat vaag, de schakelweg lang en van één naar twee gaan, voelt nukkig aan.

Interieur

Net als het exterieur kreeg het design van de boordplank duidelijk de Opel-stempel. De bediening van de knoppen en het aanraakscherm is bijzonder goed te begrijpen. Alleen de startknop is wat grillig. De koffervloer is verstelbaar als je kiest voor het Interior Versality Pack, dat standaard is op de Innovation-uitvoering. In zijn hoogste stand sluit de vloer perfect aan op zowel de laaddrempel als de neergeklapte achterbank. Die achterbank is echter niet verschuifbaar en de leuning van de voorste passagiersstoel kan evenmin volledig naar voren worden geklapt. Spijtig voor een constructeur als Opel, die vooral in de Zafira altijd heel inventief is geweest met het meubilair.

  • Opel Grandland X
TESTWAGEN
1.2 driecilinder turbomotor (benzine), 130 pk
TESTVERBRUIK
7,4 l/100 km
COâ‚‚-EMISSIE
124 g/km
BUDGET
  • basisprijs: € 25.600
  • BIV: € 262,15
  • verkeersbelasting: € 162,93
PLUS
  • aangename benzinemotor
  • absorberende vering
  • design en bediening boordplank
  • opbergruimtes
  • ruime koffer
  • zitruimte
MIN
  • schakelen kan beter
  • dediening startknop
  • omvormbaarheid interieur
  • reservewiel optie

Ook getest

Opel Astra, Opel Crossland X, Opel Insignia

Leestip

Wist je dat Opel ooit de grootste fietsproducent ter wereld was? Dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Opel.

Vorig artikelIn Vervoering: Porsche 356
Volgend artikelWelk motorrijbewijs heb je nodig?