De Hyundai Tucson is weer terug. Na het uitstapje naar de ix35 wordt het stof van de naam Tucson geblazen. Meteen kwam een fraai ogende SUV tevoorschijn.
Vormgeving
Hyundai zelf roept dat de Tucson een stoutmoedig en sportief uiterlijk heeft, maar eigenlijk is het meer een brave familieauto met een strak smoeltje. Dat Kia’s designbaas Peter Schreyer (voormalig Volkswagen/Audi) zijn pen op papier heeft gezet voor de vernieuwde Hyundai Tucson is alleen maar een winst voor de Europese markt. Laat die Koreaanse gekheid voor wat ze is, dit is een uitgebalanceerd en eigentijds ontwerp dat bekoort.
Interieur
Binnenin de Hyundai Tucson vinden we geen moeilijke designtrucjes, maar een strakke en zakelijke cockpit. Gemakkelijke bediening en zo veel mogelijk ruimte. De ontwerpers zijn daarbij dan ook uitgegaan van de leuze ‘vorm volgt functie’. De Comfort uitvoering heeft een 8 inch infotainmentscherm met achteruitrijcamera, navigatie en een verwarmbare achterbank. Zo hebben ook de kinderen achterin warme billetjes. Daarnaast beschikt de Comfort ook nog eens over een Lane Keeping Assist System en snelheidsbordenherkenning. Wel zo veilig. Het stoerste is misschien nog wel zijn kompasfunctie in de binnenspiegel. De Tucson is volwaardige familieauto met voldoende binnen- en beenruimte en maar liefst 629 liter aan bagageruimte.
Rijgedrag
De 1.6 GDi is een benzinemotor goed voor 132 pk (de overtreffende trap is de T-GDi turbomotor met 177 pk). De zwaardere benzinemotor is het overwegen waard, aangezien de 132 pk niet bepaald imponeert. Bij het indrukken van het gaspedaal blijf je zoekende naar zijn power. Licht teleurstellend voor zo’n zwaargewicht. Wellicht hebben de turbo- en dieselrijders een grotere glimlach op hun gezicht tijdens het optrekken. Een ruige terreinwagen is de Hyundai Tucson niet. De testwagen heeft tweewielaandrijving (4WD is beschikbaar in combinatie met 7 versnellingen of een automaat), niet voldoende pit, stuurt te licht en is simpelweg te stil en comfortabel voor een alleterreinwagen. Maar dat zoekt de doorsnee SUV-rijder tegenwoordig helemaal niet meer. Al bij al is het goed toeven in de Tucson. What’s not to love? Het is zo’n auto die eigenlijk alles juist lijkt te doen, betaalbaar is en er ook nog eens mooi uitziet. Zijn uniek verkoopargument: de aanschafprijs. De Hyundai Tucson is verkrijgbaar vanaf € 25.995. Dat is goedkoper dan het gros van de concurrenten en dat maakt de Tucson interessant voor de particuliere rijder.
TESTWAGEN |
1.6 GDi Comfort (benzine), 132 pk |
TESTVERBRUIK |
6,3 l/100 km |
CO₂-EMISSIE |
147 g/km |
BUDGET |
basisprijs: € 25.995 BIV: € 430,35 verkeersbelasting: € 249,08 |
PLUS |
|
MIN |
|
Ook getest
Hyndai Kona, Hyundai i30, Hyundai Ioniq, Hyundai Sante Fe
Leestip
Wist je dat België het eerste Europese land was waar je een Hyundai kon kopen? Meer van dit soort weetjes lees je in de geschiedenis van Hyundai.