Elektrisch of niet? Welk type fiets past het best bij jou?

Duurzame mobiliteit? Daar hoort de fiets natuurlijk bij! Vorig jaar werden in ons land voor het eerst bijna 600.000 nieuwe fietsen verkocht. Vooral de elektrische fiets vliegt de deur uit. Maar is hij het antwoord op al uw vragen?

Elektrisch

Eén op de drie verkochte fietsen is elektrisch tegenwoordig. Vooral het gemak om meer kilometers te malen zonder vermoeid te raken, speelt mee. De keuze om elektrisch te fietsen is vooral een financiële keuze, een e-bike kost nog steeds vlotjes drie keer zoveel als een klassieke stadsfiets. Voor korte verplaatsingen is hij een dure oplossing.

1. E-bike

Onder e-bikes verstaan we fietsen met een elektrische ondersteuning die stopt bij 25 km/u. Het elektrische rijbereik hangt af van de batterij en hoe beter de batterij hoe duurder de fiets is. Het is dit segment dat vorig jaar echt ontplofte: +18%. Dit type fiets combineert dan ook veel voordelen: hij is niet peperduur als een speedpedelec en de elektrische ondersteuning voelt meer als een lekker duwtje in de rug. Je maakt comfortabel tochtjes van meer dan 40 kilometer, wat hem zowel interessant maakt voor de dagelijkse verplaatsingen als voor een lange rit op zondag langs het kanaal. Je hoeft er bovendien geen nummerplaat voor aan te vragen of een extra verzekering voor af te sluiten. Wanneer wordt deze keuze interessant? In de praktijk vooral wanneer je er dure autoritten mee kunt uitsparen en dus spreekt over trajecten tussen 10 en 30 kilometer. Ook op meer heuvelachtig terrein is de keuze voor een elektrische fiets snel gemaakt.

Plus

  • Elektrische bijstand doet meer fietsen
  • Goedkope oplossing om dure autokilometers uit te sparen
  • Gevoel blijft dicht bij gewoon fietsen
  • Geen bijkomende verzekering of nummerplaat nodig

Min

  • Beperkt elektrisch rijbereik
  • Veiligheidsrisico’s opladen (best buiten)

Prijs

800-2500 euro

Tip

Met een VAB-Fietsverzekering is je elektrische fiets beschermd tegen fietsschade of diefstal!

 

2. Speedpedelec

De speedpedelec, met een krachtigere elektrische motor en ondersteuning die tot 45 km/u blijft doorgaan, deed het een tijdje bijzonder goed. Als leasefiets was hij interessant voor mensen die de files moe waren. Maar het thuiswerk door corona heeft een duidelijke rem op zijn groei gezet. Hij is vooral interessant voor langere woon-werkverplaatsingen (+30 kilometer), waarbij ook de rijtijd belangrijk is. Dit is duidelijk de keuze voor iemand die haast dagelijks naar het werk wil fietsen en meer dan 30 kilometer per dag aflegt. Het verschil met de e-bike? Met een e-bike probeer je autoritten uit te sparen. Met een speedpedelec probeer je een auto te vervangen. Wanneer je zo bijvoorbeeld een tweede auto in het gezin vermijdt, lijkt de hoge aankoopprijs van de speedpedelec een minder groot struikelblok. Hij vergt omwille van de hogere snelheden wel enige stuurvaardigheid en je moet een aparte nummerplaat aanvragen alsook een bijkomende verzekering afsluiten indien de fiets zonder trapondersteuning meer dan 25 km/u kan rijden. Een aangepaste helm is niet alleen onontbeerlijk, maar ook verplicht.

Plus

  • Snel op langere afstanden (+30 km)
  • Comfortabel hogere snelheden halen
  • Geen last van files

Min

  • Hoge aanschafprijs
  • Bijkomende verzekering, nummerplaat en helmplicht

Prijs

3000-7000 euro

Tip

Met een VAB-Fietsbijstand kun je dag en nacht rekenen op bescherming bij fietspech in heel de Benelux.

 

Niet elektrisch

We staan stilaan op een kantelpunt: waarom zou je niet voor een elektrische fiets kiezen? Het antwoord is drieledig: omwille van de lagere prijs, omdat je aan je conditie wilt werken of omwille van het lifestyleaspect.

1. Klassieke stadsfiets

De cijfers geven duidelijk aan dat de klassieke stadsfiets ingeruild wordt voor de elektrische fiets. Maar voor korte verplaatsingen van minder dan 10 kilometer blijft dit type fiets nog steeds met voorsprong de meest budgetvriendelijke oplossing. Bovendien, om je conditie te verbeteren is dit nog steeds de beste keuze. Tot slot is er ook de onaangename realiteit dat wanneer je klassieke stadsfiets gestolen wordt, dat toch iets minder pijnlijk is dan wanneer je dure elektrische fiets verdwenen blijkt aan het station. Voor een bepaald publiek speelt ook de lifestyle mee: het is hip om met een wat oudere fiets gezien te worden.

Plus

  • Budgetvriendelijk
  • Beter voor de conditie
  • Lagere snelheden en dus veiliger

Min

  • Tegenwind speelt harder mee
  • Meer afzien op langere ritten

Prijs

250-1200 euro

Tip

Met een VAB-Fietsbijstand kun je dag en nacht rekenen op bescherming bij fietspech in heel de Benelux.

 

2. Racefiets

De Vlaming zit niet meer in de kerk, maar beleeft z’n religie op zondagochtend op de racefiets. Populair bij mannen en ook steeds meer bij vrouwen, wat maakt dat de racefiets tegenwoordig goed is voor bijna 13 procent van de fietsverkoop. Dat is meer dan de gewone stadsfiets. Zowel interessant voor wie zijn hobby wil beleven, maar ook voor het woon-werkverkeer kan de racefiets interessant zijn, als je tenminste kunt douchen op het werk. De budgetten lopen van minder dan 1000 euro tot 10.000 euro en meer. Door problemen met leveringen kunnen de wachttijden voor een nieuwe racefiets momenteel stevig oplopen.

Plus

  • Beter voor de fysiek
  • Snelheid

Min

  • Beperkt comfort
  • Hobby die financieel kan ontsporen

Prijs

800-+10.000 euro

Bijzondere wensen

Naast de klassieke fietsen zien we enkele soorten die momenteel erg goed in de markt liggen. Een klein overzicht.

E-mountainbike

De hit van het moment. In 2020 ging de verkoop van de e-MTB er met 27 procent op vooruit. Hij scoort duidelijk bij wie zijn plezier zoekt in het offroadrijden, maar voor wie het bergop wel wat makkelijker mag. Durven we het zeggen: bij wie de (middelbare) leeftijd sporen begint na te laten? Tegenwoordig komt 1 op de 2 nieuwe MTB’s met een batterij tussen het kader. De hogere aanschafprijs lijkt geen bezwaar te vormen.

E-bakfiets

Vooral in de steden doet de elektrisch aangedreven bakfiets of cargobike het goed, zowel voor jonge gezinnen om de kinderen naar de schoolpoort te brengen als bij jonge ondernemers die geen tijd meer verliezen met het zoeken naar een vrije parkeerplaats. De prijs is hoog, maar bij de kleine, stedelijke ondernemer van morgen neemt de milieuvriendelijke e-cargo fiets duidelijk de plaats in van de klassieke camionette.

Gravelbike

Een modefenomeen, maar zo interessant voor wie weleens graag het veld in duikt, maar op asfalt niet op een logge mountainbike wil stoempen. De gravelbike is offroad in Vlaanderen quasi de evenknie van de mountainbike – minus een verende vork – en is op kasseien comfortabeler dan een koersfiets. Op dit moment is de gravelbike nog een modefenomeen, maar hij heeft alle potentieel om een blijver te worden.

Vorig artikelOok september is een drukke reismaand
Volgend artikelDe Plymouth Business Coupe, net een Amerikaanse bandietenauto