Plymouth Business CoupeFoto's: Wim Kempenaers

Dirk heeft een hart voor alles wat vier wielen heeft en uit Amerika komt, zeker als er een bepaalde leeftijd op kleeft. Een Plymouth Business Coupe uit 1936 is één van z’n pronkstukken.

Bonnie & Clyde

“Ik heb een aantal oldtimers, allemaal Amerikaanse bakken. Die oude modellen zijn mooi vormgegeven en heel robuust. Ik hou van dat groteske uiterlijk. Deze Plymouth ziet eruit als een bandietenauto waarmee illegaal gestookte alcohol werd vervoerd. Een beetje Bonnie & Clyde-achtig. Al weet ik niet hoe ver die bandieten zouden geraken, want snel kan deze auto niet rijden. Verder heb ik niet echt iets met de Verenigde Staten. Ik ben er zelfs nog nooit geweest. De liefde blijft dus beperkt tot de auto’s.”

 

 

Niet treuzelen

“Ik heb een tijdje naar soortgelijke auto gezocht en had eerst een Chevrolet op het oog. Die moest echter nog uit Amerika geïmporteerd worden en daar had ik geen zin in. Toen viel m’n oog op deze. Hij stond te koop in Nederland. Ik reed ernaartoe en kocht hem meteen. Als je iets wilt, moet je niet treuzelen. Anders is iemand anders ermee weg. Bij nieuwe wagens heb je keuze genoeg, maar van die oude auto’s zijn er niet veel meer, dus dan moet je meteen toehappen. De auto was in goede staat. Ik heb er alleen white walls op laten monteren, dat zijn van die banden met een dikke witte streep. Ze maken de auto helemaal af.”

Deze auto werd in de jaren 30 ontwikkeld voor handelsreizigers. Sommige van die vertegenwoordigers waren dagen van huis en sliepen er zelfs in, met de benen in de koffer.

Benen in de koffer

“Plymouth was een dochtermerk van Chrysler, maar is ondertussen overkop gegaan. Deze auto werd in de jaren 30 ontwikkeld voor handelsreizigers, vandaar de naam Business Coupe. Hij heeft dan ook een immens grote koffer waarin ze al hun verkoopwaar kwijt konden. Sommige van die vertegenwoordigers waren dagen van huis en sliepen er zelfs in. Je kunt de zetel platleggen en met de benen in de koffer liggen. De auto is redelijk uniek. Zelfs in Amerika zie je hem niet veel meer. Ik verkoop hem niet. Er hebben nochtans al mensen een bod op gedaan, vooral omdat hij geen oldtimerplaat heeft. Als hij een gewone nummerplaat heeft, dan moet hij jaarlijks naar de keuring en zal hij dus wel heel goed in orde zijn, redeneren ze.”

 

 

Autolift naar de kelder

“Ik ben nogal zuinig op m’n wagens en wil dat ze altijd pico bello zijn. Elk weekend worden hier minstens drie auto’s gewassen. Ik rijd er best veel mee, zelfs als ik op zondag pistolets ga halen of als ik naar een klant moet. Mijn vrouw deelt trouwens de passie. We bouwden ons huis dan ook een beetje in functie van onze auto’s. We hebben een grote kelder met een autolift zodat we alle wagens netjes kunnen stallen.”

 

Lees meer

Wil je nog prachtige verhalen over oldtimers lezen? Klik dan hier voor meer reportages uit deze reeks.

 

Tip

Ook oldtimers zijn welkom bij VAB-Pechbijstand! Dag en nacht bescherming bij autopech of -ongeval in heel de Benelux.

Vorig artikelElektrisch of niet? Dit type fiets past het best bij jou
Volgend artikelAnna, de cabin die je ‘schuift’ naar het weer of je humeur