Wat is slim rekeningrijden en hoeveel kost het? Mobiliteit

Hoe werkt rekeningrijden en wat zou het kosten?

Belgen zijn niet meteen razend enthousiast over slim rekeningrijden. Maar hoe werkt het precies en hoeveel zou het kosten?

19/09/2017
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Heel wat Belgen staan niet zo positief tegenover slim rekeningrijden. Slechts 1 op de 10 denkt dat het de files zal oplossen, zo blijkt uit een VAB-onderzoek. Maar hoe zal dat rekeningrijden precies in zijn werk gaan en zal het voor jou financieel voordelig of nadelig zijn?

Wat is slim rekeningrijden?

Bij rekeningrijden betaal je per kilometer die je met je wagen aflegt. Het deeltje ‘slim’ betekent dat het bedrag dat je moet betalen afhankelijk is van het moment waarop je rijdt en de plaats waar je rijdt. Zo zullen de spitsuren en waarschijnlijk ook de drukke wegen duurder zijn. Waarschijnlijk, want de exacte voorwaarden zijn nog niet bekend.

Hoe werkt het?

Over het verkeersnet zullen portalen geplaatst worden die meten wanneer je er langs rijdt en wanneer je een bepaald traject weer verlaat. Bij vrachtvervoer gebeurt de detectie nu al via een kastje in de vrachtwagen. Dat zou bij auto’s op dezelfde manier kunnen, of er kan door de overheid gekozen worden voor een systeem met nummerplaatherkenning, zodat extra apparatuur aan boord niet nodig is.

Wat zal rekeningrijden kosten?

De exacte prijzen zijn nog niet bekend. Als het slim rekeningrijden de files moet gaan beperken, dan moet de prijs hoog genoeg zijn, zo blijkt uit onderzoek. Veel specialisten denken dat een impact pas mogelijk is vanaf 14 eurocent per kilometer. In Frankrijk is de gemiddelde prijs op de snelweg 13 eurocent. Laten we als voorbeeld dan ook die prijs hanteren.

  • Antwerpen – Brussel, 55 km = € 14,3 per dag, € 71,5 per werkweek
  • Hasselt – Brussel, 82 km = € 21,32 per dag, € 106,6 per werkweek
  • Gent – Brussel, 57 km = € 14,82 per dag, € 74,1 per werkweek

De overheid belooft bij de invoering van slim rekeningrijden dat de eenmalige BIV en de jaarlijkse verkeersbelasting geschrapt worden. Een particulier doet gemiddeld acht jaar met zijn wagen. De BIV moet je dus delen door acht. Voor een kleine gezinswagen betekent het schrappen van beide taksen een gemiddelde besparing van € 172,41 per jaar (€ 12,88* (BIV) + € 159,53* (verkeersbelasting)). Wie een grote gezinswagen heeft, bespaart gemiddeld € 282,54 per jaar (€ 23,7* (BIV) + € 258,84* (verkeersbelasting)).

Wie dagelijks van Hasselt naar Brussel moet met een kleine gezinswagen ziet al in minder dan twee weken deze besparing verloren gaan. Met een grote gezinswagen rijd je voor hetzelfde geld nog niet eens drie weken.

Let op, de cijfers zijn gemiddelden en het is ook nog niet duidelijk op welke stukken weg het rekeningrijden van toepassing zal zijn. Maar zelfs bij optimistische voorspellingen is het duidelijk dat het schrappen van de BIV en verkeersbelasting voor heel wat mensen die pendelen met de wagen geen voordeel zal opleveren.

Wanneer zal het ingevoerd worden?

Er is nog geen concrete datum voor de invoering van het slim rekeningrijden. Het zal sowieso niet gebeuren tijdens de huidige legislatuur, die nog tot 2019 loopt.

 

*Cijfers zijn het gemiddelde van de deelnemende auto’s aan de VAB-Gezinswagenverkiezing in 2016 en 2017. BIV is gedeeld door 8.

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief