Fietsersbond Mobiliteit

Fietsersbond positief verrast over resultaten VAB-Fietsbarometer

Bij de Fietsersbond zijn ze blij om te zien dat steeds meer mensen de fiets gebruiken. Meteen hamert ze ook op het belang van conflictvrije kruispunten om ongevallen te voorkomen.

Stijn Smets / Fotografie: David Noels
30/03/2018
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

De resultaten van de VAB-Fietsbarometer werden ook bij de Fietsersbond uitvoerig doorgenomen. Daar zien ze vooral dat elektrisch fietsen geen randfenomeen meer is. “Dat een elektrische fiets iets is voor oma’s en opa’s lijkt helemaal voorbij gestreefd. Mensen zijn de files beu en vooral jongeren bekijken de auto niet meer noodzakelijk als de eerste keuze. Zij gaan op zoek naar een manier om zich zo efficiënt mogelijk te verplaatsen en tegenwoordig blijkt dat vaak de fiets te zijn. Daardoor is fietsen is geen niche meer”, zo verklaart Mikaël Van Eeckhoudt, directeur van de Fietsersbond. “Elektrisch fietsen is gewoon ook heel aangenaam. Je moet nog wel een fysieke inspanning leveren, maar je hebt bij wijze van spreken altijd de wind in de rug. Dat plezier is voor velen doorslaggevend, merken wij.”

Veiligheid

Uit de VAB-Fietsbarometer blijkt dat maar liefst 93% van de elektrische fietsers veiligheid het allerbelangrijkste vindt en dat 21% in de voorbije drie jaar een ongeval had, al dan niet door andere weggebruikers. Dat verbaast de Fietsersbond geenszins. “We komen uit een heel sterk autogeoriënteerde samenleving en weginfrastructuur. We evolueren, maar momenteel is er een tussenfase met conflicten, onbegrip en frustraties. Het is niet altijd de schuld van de autobestuurder, noch van de fietsers. Bekijk eens het doorsneekruispunt in Vlaanderen. Is dat overzichtelijk en veilig? Als ik zelf achter het stuur zit, vind ik alvast van niet. Neem het ongeval met de vrachtwagen in Oostakker. Een tragedie voor de familie van het slachtoffer, maar ook voor de chauffeur. Ook hij had groen. Had hij beter moeten kijken? Ja, uiteraard. Maar het kruispunt is zodanig rommelig dat het moeilijk te overzien is. Kruispunten moeten vaker conflictvrij worden. Bij groen licht voor de fietsers en voetgangers heeft de auto in dat geval rood. Ja, de vlotheid zal verminderen. Dat is een prijs die betaald moet worden voor een significant hogere veiligheid”, aldus Mikaël Van Eeckhoudt. “We zitten in Vlaanderen nog sterk met het wij-zij denken. In Denemarken combineert men meer vervoersmogelijkheden. Weinig mensen zien zich daar als óf fietser óf autobestuurder óf voetganger. Zo houdt iedereen veel meer rekening met de anderen.”

Meer geld?

De oplossing ligt uiteraard in een betere infrastructuur en dus ook meer middelen. Alleen is dat voor de Fietsersbond niet het hele verhaal. “Volgens onze berekeningen is er jaarlijks 500 miljoen euro nodig om in Vlaanderen de achterstand in de fietsinfrastructuur versneld weg te werken, anders gaat het nog 30 tot 50 jaar duren. Maar het stopt niet bij geld. Er moet ook meer mankracht komen voor de planning en uitvoering. We pleiten voor een fietsteam binnen het Agentschap Wegen en Verkeer, zodat het fietsdenken overal wordt meegenomen in de (her)inrichting van wegen. Ook de procedures moeten aangepakt worden. Dat er regels zijn, is normaal. Maar sommige dingen moeten misschien toch sneller kunnen gaan, zoals onteigeningen.”

Kilometervergoeding

Uit eerder onderzoek van VAB bleek al dat elektrisch fietsen mee het fileprobleem verzacht. De helft van de woon-werkverplaatsingen met de elektrische fiets werden voordien met de auto gedaan. Ook om dat potentieel hoger te krijgen, kijkt de Fietsersbond naar de overheid. “Fietsers aanmoedigen en belonen moet hoog op de agenda staan. De verplichte invoering van een fietsvergoeding zou daarbij kunnen helpen. Fietsen moet financieel aantrekkelijk worden. We blijven ook achter slim rekeningrijden staan. Je moet de prijs van je mobiliteit kunnen voelen. Ook voor wie een bedrijfswagen heeft. Zij rijden als het ware op water. Hoeveel kilometers je ook maalt, je werkgever betaalt. De privékilometers zouden bij de invoering van slim rekeningrijden door de bestuurder zelf betaald moeten worden, niet door z’n baas”, zo besluit Mikaël Van Eeckhoudt.

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief