De auto is als een doos Meccano, alles zit vast met moertjes en boutjes.

Restauratie

“Mijn zoon en ik hoopten de klus in één jaar te klaren. Dat werden er drie. De auto is als een doos Meccano, alles zit vast met moertjes en boutjes, dus je kunt hem voor een groot deel demonteren. De carrosserie werd gezandstraald en de motor met zo veel mogelijk originele stukken geoptimaliseerd. Uit de oorspronkelijke documenten bleek dat hij ooit bruin was. Eén van de vorige eigenaars heeft hem wit gespoten. Ik besloot om hem wit te houden, maar wel het wit zoals het in die tijd werd gebruikt. Na wat opzoekwerk vonden we de juiste kleur: elfenbeinweiss, ivoorwit dus.”

Barokengel

“Ik wist niet meteen dat ik een vrij exclusieve auto had gevonden want ik kende het model niet. In een fractie van een seconde dacht ik dat het een Jaguar was, maar het bleek een BMW. De stijl sprak me meteen aan. Die golvingen zijn zo mooi. Ze noemen hem de ‘barokengel’. Als een auto een bijnaam heeft, dan heeft hij een uniek karakter heeft, toch? Van de 501 rolden maar zo’n 2500 exemplaren uit de fabriek. In die tijd kon je voor hetzelfde geld een Mercedes kopen. BMW was nog niet zo populair, dus kozen de meeste mensen voor ‘de ster’.”

Als een auto een bijnaam heeft, dan heeft hij een uniek karakter heeft, toch?

BMW 501
BMW 501

Alle kleinkinderen vinden het fijn om met pappie rond te rijden.

Prinsessenwagen

“De auto is nu piekfijn in orde. Toen ik na drie jaar de sleutel weer omdraaide, gaf dat een fantastisch gevoel. Vooral omdat hij klaar was op de vooravond van de eerste communie van mijn kleindochter. Zij noemt deze auto de prinsessenwagen en het was extra leuk om haar die dag in de BMW te kunnen vervoeren. Alle kleinkinderen vinden het trouwens fijn om met pappie rond te rijden. Dan maken we er telkens een leuk uitstapje van en flaneren we rustig over de kleine weggetjes die mijn regio rijk is. Ik woon aan de kust en vooral in De Haan is er veel aandacht voor de auto. Daar zijn heel wat Duitse toeristen en die herkennen hem sneller. Ondertussen heb ik een infoblad met wat leuke feitjes over de auto gemaakt, zodat mensen meteen kunnen lezen wat ze willen weten.”

Tip

Meer weten over de geschiedenis van BMW? Klik dan hier.

Steekkaart eigenaar

Naam:

Paul Defever
Woonplaats:  
Blankenberge
Leeftijd:
63
Eerste wagen:
Honda Civic
Huidige wagen: 
BMW 320i
Droomwagen: 
BMW i8incess
BMW 501
Vorig artikelDe geschiedenis van Audi
Volgend artikelGetest: Seat Ateca