Honda Civic Rijden

Autotest: Honda Civic

De nieuwe Honda Civic is het model van de tiende generatie. Voor dit jubileum kreeg hij een erg opvalland jasje. We gingen er voor testrit mee de baan op.

03/07/2017
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Honda Civic

Motoren

Met de komst van de nieuwe Civic, maakt Honda van de gelegenheid gebruik om twee nieuwe benzinemotoren te introduceren. Eén daarvan is een 1.0-liter driecilinder. Ondanks zijn beperkte capaciteit heeft deze volledig lichtmetalen motor, die van een turbo is voorzien, een vermogen van maar liefst 129 pk.

Rijgedrag

De kleine maar krachtige driecilinder heeft een spinzacht karakter, laat geen trillingen voelen en schrikt er bovendien niet voor terug om in een hoger toerental te klimmen. Maar zelfs bij een beperkt motortoerental is de trekkracht meer dan overtuigend. Onze testwagen was voorzien van een optionele CVT die tegen alle verwachtingen in alert reageert en de motor gedeisd houdt. Dat zorgt niet enkel voor geluidscomfort, maar bevordert ook het rijplezier en beperkt het verbruik. Wij noteerden een gemiddelde van 6,7 l/100 km en tijdens een snelwegtraject daalde het gemiddelde zelfs tot een voorbeeldige 6,2 l/100 km.

Vormgeving

De Civic waarmee wij reden was een vijfdeurs met een rank gelijnde koets en een veelvoud aan zwiepende lijnen en opvallende luchthappers. Discreet is deze Civic niet.  Andere details die in het oog springen zijn een tweedelige achterruit, een dakspoiler en een centraal gemonteerde dubbele uitlaat. Voor wie graag wat minder opvalt, is er de minder extravagante vierdeurs.

TESTWAGEN1.0 driecilinder (benzine), 129 pk
TESTVERBRUIK6,7 l/100 km
CO₂-EMISSIE106 g/km
BUDGETvanafprijs: € 22.790 – basisprijs testmodel: € 29.290
BIV: € 112,48
verkeersbelasting: € 114,76
PLUS
  • uitstekende motor
  • zuinig
  • alerte transmissie
  • binnenruimte
  • veilig rijgedrag
MIN
  • zichtbaarheid naar achteren
  • bediening aanraakscherm
  • opzichtig design
Deel met je vrienden:

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief