Honda Jazz

De nieuwe Honda Jazz profileert zich als een praktische en betaalbare auto met een doorgedreven modulair interieur en een bijzonder verfijnde benzinemotor.

Vormgeving

Deze Honda Jazz is nieuw van bumper tot uitlaat, en 9,5 centimeter langer dan zijn voorganger. Ook de wielbasis groeide met 3 centimeter, wat een positief effect heeft op de interieurafmetingen. Je herkent de Jazz meteen als een Honda, want de snuit is dezelfde als die van de Civic en CR-V. De voorpartij is vrij kort gehouden, en de voorruit werd fel naar voren geschoven zodat het interieur optimaal kan worden benut. Achteraan oogt de Jazz een beetje breder, waardoor hij aan maturiteit wint.

Interieur

Zoals gezegd, zorgt Honda binnenin voor veel ruimte, maar ook een keurig en overzichtelijk interieur. Pal voor je zitten klassieke wijzerplaten. Op de duurdere versies krijg je een groot aanraakscherm, dat voor een meerprijs wordt uitgerust met Garmin-navigatie. De grootste troef van de Honda Jazz is het modulaire interieur. De brandstoftank steekt onder de bestuurder en de voorste passagier, waardoor je achteraan extra ruimte krijgt. De achterbank kun je op verschillende manieren opklappen. Ook kun je de zit wegklappen om erg hoge objecten te laden. Zelfs de passasgierstoel vooraan klapt weg. Kortom, in deze auto uit het B-segment neem je gemakkelijk een fiets en zelfs een (kleine) surfplank mee. In standaardconfiguratie slikt de koffer al een stevige 354 liter. Haal de hoofdsteunen uit de voorstoelen, stel de rugleuning horizontaal in, en je kunt zelfs slapen in deze wagen.

Motoren

De Honda Jazz is fraaier afgewerkt dan zijn voorganger, en ook het onderstel voelt stabieler aan. Hij stuurt snediger, maar de afstelling van de ophanging is gericht op comfort en niet meteen op dynamisme. Onder de motorkap vinden we een gloednieuwe 1,3-liter  benzinemotor die de 1.2 en 1.4 van weleer vervangt. De nieuwe viercilinder is met 102 pk krachtiger dan de 1.4 en zuiniger dan de 1.2. Door de verfijnde VTEC-kleppensturing combineert Honda een zuinige Atkinson-cyclus met het pittige doortrekvermogen, eigen aan een Honda-benzinemotor. Op deze manier realiseert de Japanse constructeur keurige prestaties, een redelijk verbruik zonder (dure) turbotechnologie of rechtstreekse brandstofinspuiting. Standaard komt de Jazz met een manuele zesbak. Honda voorziet ook een CVT-transmissie die (qua normverbruik) zuiniger is. Een diesel is er niet. Wel mogen we ons nog verwachten aan een hybrideversie.

  • Honda Jazz
TESTWAGEN
1.3 (benzine), 102 pk
TESTVERBRUIK
5,6 l/100 km
CO₂-EMISSIE
116 g/km
BUDGET
basisprijs: € 15.900
BIV: € 138,16
verkeersbelasting: € 152,11
PLUS
  • interessante benzinemotor
  • ruim en modulair interieur
  • keurige afwerking
  • goede schokdemping
MIN
  • geluidsisolatie kan beter
  • niet de goedkoopste van de klas
  • minder goed overzicht bij het afdraaien omwille van positionering A-stijl

Ook getest

Honda CivicHonda HR-V, Honda CR-V

Leestip

Wist je dat de Civic niet de eerste Honda was die in Europa verkocht werd? Die eer ging naar de piepkleine N360. Meer van dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Honda.

Vorig artikelWarschau: 7 redenen voor een citytrip
Volgend artikelMet de fiets Kopenhagen verkennen