Honda CR-V

Het mag je misschien verbazen, maar de Honda CR-V is wereldwijd één van de best verkochte SUV-modellen. Wij gingen op pad met de vijfde generatie voor een testrit.

Modulair interieur

In België speelt Honda eerder een bescheiden rol, maar wereldwijd blijft het een kanjer van een constructeur. De Honda CR-V is wereldwijd dan ook één van de best verkochte SUV-modellen. Wij gingen met de turboversie op pad en ontdekten een ruime en comfortabele gezinswagen. Hoewel hij amper 4,6 meter lang is, biedt de Honda CR-V een zee aan binnenruimte. Het interieur is bijzonder modulair, doordat je de achterbank in verschillende delen kunt neerklappen tot een vlakke laadvloer. In de koffer kun twee bijkomende zitjes rechtop zetten, zodat je met z’n zeven in de auto kunt. Keerzijde van de medaille is dat deze extra zitjes een groot stuk van de koffer opslokken.Het interieur is vrij druk en eerder complex vormgegeven met tal van plooien en lijnen. Los daarvan bedien je essentiële zaken, zoals het volume of de temperatuur, vlot met een klassieke draaiknop. Het volledige infotainment zit op een groot en duidelijk afleesbaar aanraakscherm.

Wij gingen met de turboversie op pad en ontdekten een ruime en comfortabele gezinswagen.

Verfijnde rijervaring

Onderweg ontpopt de Honda CR-V zich als comfortabele alleskunner, en hoewel hij dezelfde basis heeft als de compactere Civic deelt hij allerminst diens sportiviteit. In de plaats komt een inschikkelijke demping die oneffenheden keurig uitvlakt. De stuurinrichting blijft wel voldoende scherp, wat de rijervaring elke kilometer verfijnt. Verder zullen de liefhebbers van het genre vooral de hoge zithouding met de bijhorende comfortabele in- en uitstap waarderen.

Geen diesel meer

De Honda CR-V is ook een kind van zijn tijd, want Honda heeft de 1.6-liter dieselmotor uit de catalogus geschrapt. Wij reden met de 1.5-turbomotor op benzine, die we uit de Civic kennen. Onder de kap van de Honda CR-V levert hij een potige 193 pk, wordt hij gekoppeld aan een CVT-automaat met zeven versnellingen en heeft hij recht op vierwielaandrijving. Omdat het motorkoppel van 243 Nm pas vanaf 2000 omwentelingen beschikbaar is, moet je het gaspedaal stevig intrappen, wil de 1,7 ton zware Japanner vlot reageren. Hij kan zijn beperkte longinhoud moeilijk camoufleren en dat vertaalt zich in een stevig verbruik. Ons gemiddelde was 8,5 l/100 km. De Japanse constructeur voorziet sinds kort ook een hybrideversie die wel zuiniger, maar ook prijziger is.

  • Honda CR-V
TESTWAGEN
1.5 viercilinder turbomotor (benzine), 125 pk
TESTVERBRUIK
8,5 l/100 km
CO₂-EMISSIE
158 g/km
BUDGET
  • vanafprijs (1.5 T, manueel, 4×2, 5-zit): € 33.720 – basisprijs testmodel (1.5, auto, 4×4, 7-zit): € 43.870
  • BIV: € 962,12
  • verkeersbelasting: € 229,65
PLUS
  • Comfortabel onderstel
  • Ruim en modulair interieur
  • Hogere zithouding, stoelen bieden goede steun
  • Nauwkeurige stuurinrichting
MIN
  • Weinig flitsende prestaties ondanks aanzienlijk vermogen
  • Fors verbruik
  • Motor laat zich horen onder belasting
  • Geen vierwielaandrijving zonder automaat

Ook getest

Honda Civic, Honda HR-V

Leestip

Wist je dat de Civic niet de eerste Honda was die in Europa verkocht werd? Die eer ging naar de piepkleine N360. Meer van dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Honda.

Vorig artikel‘Woudlopen’ in het Kluisbos
Volgend artikel7 toplocaties in Madrid