Rijden

4 veelgestelde vragen over je autobatterij

Bij startproblemen door winterkoude is 4 op de 5 keer de batterij de oorzaak. Hoe komt dat en wat kun je eraan doen?

05/12/2016
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Op de VAB-Alarmcentrale staat de telefoon vaak roodgloeiend na een koude nacht. Meestal liggen problemen met de autobatterij dan aan de basis van autopech. Zonder een goed functionerende autobatterij geraak je nergens. VAB geeft antwoorden op een paar vaak gestelde vragen en we geven ook tips hoe je batterijproblemen kunt voorkomen.

1. Waarom zijn er vaak batterijproblemen in de winter en na een weekend?

Bij koude werkt de batterij minder goed. Heel wat chauffeurs kunnen dus ’s morgens niet starten na nachtelijke vriestemperaturen. Vooral na een weekend, omdat de meeste wagens dan langer hebben stilgestaan en de batterij aan startcapaciteit verloren heeft.

2. Komen batterijproblemen enkel voor bij oudere wagens?

Batterijproblemen doen zich voor bij alle wagens; benzine of diesel, oud of nieuw. Ook moderne wagens zijn kwetsbaar omdat dezelfde batterij steeds meer energieverbruikers moet voeden zoals gps, infotainment en smartphones die opgeladen worden.

3. Waarom gaat een autobatterij plat?

Iets meer dan 40% van de Vlamingen verplaatst zich enkel binnen een straal van minder dan 5 kilometer van de woonplaats. Hierdoor heeft de batterij niet de tijd om zich genoeg op te laden. Tijdens die korte ritten gebruik je ook je lichten, achterruitontdooiing enz. Dit verklaart waarom heel wat chauffeurs thuis nog kunnen starten, maar dit een eind verder (bijvoorbeeld na een stop aan de school of bij de bakker) niet meer lukt.

4. Waarom is het niet verstandig zelf startkabels te gebruiken?

Vroeger was het geen probleem om zelf met startkabels aan de slag te gaan. Moderne auto’s bevatten echter veel elektronica en het verkeerd af- of aankoppelen van startkabels kan ernstige schade berokkenen aan de gevoelige elektronische systemen van moderne wagens. Roep de hulp van een professional in. Wie lid is van VAB kan uiteraard beroep doen op een wegenwachter. Aarzel daarom niet en bel meteen de VAB-alarmcentrale.

Tips om batterijpech te voorkomen

  • Schakel bij het starten alle onnodige stroomverbruikers (zoals GPS, verwarming, enz.) uit en ontsteek de lichten pas na het starten.
  • Ontkoppel bij het starten, zodat de starter de minste weerstand ondervindt.
  • Spaar je batterij en zet o.a. de achterruitontdooiing af als de ruit ontdooid is.
  • Een batterij laadt maar op door een 40-tal kilometer te rijden, liefst op een snelweg.
  • Wie weinig kilometers rijdt of uitsluitend korte trajecten doet, kan een batterijlader kopen. Door stil te staan en korte trajecten te rijden, ontlaadt de batterij langzaam maar zeker. Opladen kan tijdens het weekend. Dan kan je een week gerust rijden.
  • De gemiddelde levensduur van een batterij is 6 jaar. Als je auto regelmatig moeite heeft met starten, is je batterij waarschijnlijk aan vervanging toe. Het is dan geen slecht idee om al proactief je batterij te vervangen.

Ook bij hoge temperaturen kun je startproblemen krijgen, lees hier onze tips om startproblemen bij een hittegolf te voorkomen.

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief