Nieuwe auto kopen? Tips voor een geslaagde testrit!Getty Images/iStockphoto

Een nieuwe auto is één van je duurste aankopen en daarvoor ga je niet over één nacht ijs. Belangrijk is dan ook om de wagen proef te rijden, maar waarop moet je letten tijdens zo’n testrit?

Net als op school blijft huiswerk de hoeksteen van een geslaagde auto-aankoop. Weten welk model je wilt, met de precieze carrosserievorm en de gewenste aandrijflijn zijn sine qua nons om te gaan proefrijden. Het gebeurt immers al te vaak dat aspirant-kopers een testrit maken met een wagen die weliswaar van het gewenste type is, maar een hele andere uitvoering of motorisering heeft dan ze ambiëren. Meestal zijn demowagens ook rijkelijk uitgerust en goed voorzien van pk’s om twijfelaars over de streep te trekken, waardoor de eigenlijke configuratie naderhand kaal en mak overkomt. Configureer je oogappel dus altijd eerst online en zorg dat de testwagen zo goed mogelijk overeenkomt.

Wie mag er mee op een testrit?

Kort antwoord: iedereen die frequent in de wagen zal zitten. Rij je veelal alleen of met z’n tweeën, dan heeft het weinig zin om de achterbank met geleende kinderen op te vullen. Maar omgekeerd geldt die regel misschien nog meer: ga proefrijden met de gezinssamenstelling die je zelf hebt. Auto’s die onbeladen voldoende pit hebben, zijn soms niet vinnig genoeg om volgeladen langere trajecten mee af te leggen. Probeer tijdens de testrit ook wegtypes te kiezen die je doorgaans frequenteert, inclusief opritten van ring- of snelwegen om de acceleratie eens veilig uit te proberen. Ondertussen ondervraag je de passagiers over het comfort en de beschikbare ruimte op de andere zitplaatsen.

Kunnen we iets van professionele autotesters leren?

Autojournalisten moeten tegenwoordig een breed scala aan features quoteren tijdens een testrit, gaande van basiseigenschappen als een goede rijhouding over actieve veiligheidssystemen tot de wegligging op (en over) de limiet toe. Voor een diepgaande analyse scrol je dus het best door de autotesten op vabmagazine.be of de gespecialiseerde vakpers. Wat je anno 2021 als particulier wel moet doen, is het infotainmentsysteem eens grondig uitproberen. Steeds meer functies zitten in het centrale scherm verstopt, waardoor de zogenaamde User eXperience (UX) almaar belangrijker wordt. Bevalt de bediening niet of vind je de menustructuren niet logisch, dan kan dat een stoorzender worden bij elke kleine handeling.

Tot slot nog een extra tip voor geëlektrificeerde auto’s

Net zoals het bij conventionele motoren loont om de verbruiksmeter te resetten, kijk je bij geëlektrificeerde modellen het best even naar de beschikbare autonomie. Die kan in de praktijk immers fors afwijken van de geafficheerde waarden, zeker als het koud is. Maar het belangrijkste blijft toch dát je een testrit maakt, vermits nog altijd (te) veel mensen een auto kopen die ze op voorhand niet hebben uitgeprobeerd.

Vorig artikelDit is het populairste automerk in België
Volgend artikelMet Philippe Geubels naar de Ardennen: 8 toplocaties uit de tv-reeks ‘Taboe’