elektrische step© Shutterstock

De elektrische step is niet meer weg te denken uit de steden. Handiger dan de benenwagen, hip bij jongeren. Maar ook: hoe meer e-steps, hoe meer ongevallen. De politiek heeft daarom een reeks nieuwe maatregelen uitgewerkt. Zo moet de bestuurder minstens 16 zijn en mag de e-step niet langer op het trottoir rijden.

De elektrische step is een blijver, daarover heerst intussen een brede consensus. Vooral voor de ‘last mile’ kan hij belangrijk zijn: om van de randparking naar het centrum te reizen, om van het station naar de werkplek te pendelen of gewoon om van thuis naar school te sjezen. Jongeren vinden de elektrische step cool, een ouder publiek vindt hem vooral handig. Gemakkelijker mee te nemen in de auto of op de trein dan een elektrische fiets en een stuk sneller dan je te voet te verplaatsen.

Niet meer op de stoep

Daarnaast heeft de e-step nog meer voordelen: voor de meest courante modellen is in de praktijk geen bijkomende verzekering nodig, de klassieke familiale verzekering dekt de gebruiker indien de step begrensd is op 25 kilometer per uur. Dit geldt ook voor deelsteps. De verschillende mobiliteitsministers in ons land hebben net een akkoord bereikt dat het gebruik van de elektrische step verduidelijkt. Zo zal je minstens 16 jaar moeten zijn om met een e-step te rijden. Er is één uitzondering voorzien: kinderen mogen wel met een elektrische step rijden op de zeedijk en in speelstraten, omdat deze omgevingen veiliger zijn.
Verder mag de elektrische step niet langer op het voetpad rijden. De regel dat de e-step de snelheid van de voetgangers moest aanhouden, bleek in de praktijk niet na te leven. En dus verhuist de elektrische step definitief naar het fietspad. Of rechts op de rijweg indien er geen fietspad is. Op de openbare weg moet de e-step over verlichting beschikken: een wit of geel licht vooraan, een rood licht achteraan. Een helm is niet verplicht. Wie toch op het trottoir stept, riskeert een boete van 58 euro. Ook mag je niet mee twee (of meer) op een e-step rijden.

Meer ongevallen met de step

“We willen nieuwe mobiliteitsvormen zoals de e-step blijven stimuleren”, horen we bij het kabinet van federaal mobiliteitsminister George Gilkinet (Ecolo). Maar de stijging in de statistieken van het aantal ongevallen met elektrische steps was ook daar opgevallen. In 2020 stelde het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligeid (VIAS) vast – vermoedelijk door het vele telewerk en de corona-lockdown – dat het aantal auto-ongevallen met gewonden 24 procent lager lag dan in 2019. Ook het aantal ongevallen met gewonde fietsers daalde: -3% bij de gewone fietsers, -2% bij de elektrische fietsen en -1% bij de speed pedelecs. Maar bij de ‘gemotoriseerde voortbewegingstoestellen’ waarbij de e-steps horen, waren in 2020 liefst 36 procent meer ongevallen met gewonden geregistreerd.
Bovendien gaat het vaker om zware verwondingen in vergelijking met fietsongevallen, zo laten verschillende artsen van spoeddiensten weten. De kleine wielen van de steps, het hoge zwaartepunt en het ontbreken van een valhelm vormen een verhoogd risico op zware letsels bij een ongeval. De stijging heeft zich in 2022 alleen maar doorgezet. Voor het eerst zijn in Vlaanderen meer dan duizend ongevallen met gewonden geregistreerd waarbij elektrische steps betrokken waren. Daarbij ook vier ongevallen met dodelijke afloop. De nieuwe maatregelen drongen zich dan ook op.
Daarnaast heeft de politiek een oplossing bedacht voor de wildgroei aan her en der gedumpte e-steps in het straatbeeld. Er komen parkeerzones voor steps en zones waar ze absoluut niet mogen worden achtergelaten. Daarnaast zullen er ook zones zijn waar e-steps mogen staan zonder de doorgang te belemmeren. Wie zijn elektrische step fout parkeert, kan een boete van 116 euro krijgen.

De kleine wielen, het hoge zwaartepunt en het ontbreken van een valhelm vormen een verhoogd risico op zware letsels.

Toch een verzekering?

Een uitspraak van het Grondwettelijk Hof begin vorig jaar kan ook nog voor belangrijke wijzigingen in de wetgeving zorgen. Momenteel is een aparte verzekering niet nodig voor wie zich met een e-step verplaatst die maximaal 25 km/u snel is. Maar het Grondwettelijk Hof heeft vorig jaar geoordeeld dat die maximumsnelheid eigenlijk geen geschikt criterium is om te beslissen of een aparte verzekering voor een voertuig al dan niet verplicht is. Bovendien stelt een richtlijn van Europa dat elke bestuurder van een gemotoriseerd voertuig over een aparte verzekering burgerlijke aansprekelijkheid zou moeten beschikken, maar heeft België die richtlijn nog niet omgezet in wetgeving. Ook dit gegeven zou dus nog kunnen veranderen.
De wetgever heeft de maximumsnelheid voortaan vastgelegd op maximaal 25 km/u, maar het is niet zeker of dit een voldoende tegemoetkoming is aan het oordeel van het Grondwettelijk Hof. De nieuwe regels zouden tegen de zomer moeten ingaan. Ze gelden ook voor monowheels, segways en andere micromobiliteitsvormen.

Lees ook

Elektrische steps: Parijs toont hoe het veiliger kan
Elektrisch of niet? Dit type fiets past het best bij jou

 

Vorig artikelWaarvoor dienen de bolletjes op je autoruit?
Volgend artikelJe auto wassen? Hier moet je rekening mee houden