rood kruis

De kleur is heus niet toevallig gekozen. Op de snelweg onder een rood kruis rijden is hetzelfde als door een rood licht rijden: een overtreding van de derde graad. Levensgevaarlijk dus én kostelijk. Nog te vaak negeren bestuurders echter – al dan niet bewust – deze signalisatie.

Zo’n rood kruis wordt natuurlijk niet voor niets aangezet. Dat kan om verschillende redenen gebeuren: een vuil goedje op het wegdek, een ongeval of pechgeval, werkzaamheden… Door het rode kruis kan de veiligheid van mensen die zich op dat moment op die rijstrook bevinden, gewaarborgd worden. Waarom sommigen dan toch dat rode kruis negeren? Het Vlaams Verkeerscentrum somt een aantal redenen op.

Waarom negeren we het rood kruis boven de snelweg?

  1. Er is geen fysieke versperring van de rijstrook. De reden van het rode kruis is niet zichtbaar, wat het negeren ervan ‘gemakkelijker’ maakt.
  2. Voorliggers negeren het rode kruis, wat de drempel om dat ook te doen verlaagt.
  3. Er is file op de open rijvakken, waardoor de overtreder voordeel haalt door op de afgesloten rijstrook te blijven rijden.
  4. Er is een afrit of aansluiting naar een andere snelweg.
  5. Het eerste kruis van een reeks wordt gemakkelijker genegeerd dan een volgende.

Zie je een rood kruis boven jouw rijstrook? Maak die dan zo snel mogelijk op een veilige manier leeg. Dat doe je door te ritsen, net voor het dynamische bord met het kruis op, ook al zie je de aanleiding (nog) niet en lijkt de rijstrook helemaal leeg. Overtreders riskeren een boete van 174 euro, omdat dit een overtreding van de derde graad is. Even zwaar als door het rode licht rijden.

Ook boven spitsstroken

Spitsstroken worden eveneens aangeduid met een groene pijl of een rood kruis. Die tonen of de strook open of gesloten is. Als de signalisatie niet aanstaat, dan mag de spitsstrook niet gebruikt worden. De spitsstrook wordt bewaakt en aangestuurd door verkeersleiders van het Vlaams Verkeerscentrum.

En wat met de regels van ritsen?

Sommige mensen denken dat ze toch nog mogen doorrijden tot aan de hindernis, omdat de regels van ritsen zeggen dat je pas moet invoegen ter hoogte van de hindernis. Dat klopt, maar ritsen moet je ook doen wanneer een weg ophoudt te bestaan. Aangezien een rood kruis een verboden rijrichting op die rijstrook aanduidt, houdt de weg op die plaats eigenlijk op te bestaan ook al zou je fysiek nog verder kunnen rijden. Ritsen doe je dus vóór het rode kruis.

Lees ook:

Ritsen: wanneer wel en wanneer niet?

Wat betekent deze wegmarkering nu weer?

Vorig artikelVAB-menu: driegangenmenu bij Maurice in Brasschaat voor € 50
Volgend artikel10x kindvriendelijk logeren in eigen land