capaciteitstarief elektrische auto ladenFoto: Shutterstock

In januari gaat het capaciteitstarief van start. En dat zullen eigenaars van een elektrische wagen zeker voelen. Maar hoe zit dat juist?

Wat is het capaciteitstarief?

Vanaf 1 januari 2023 wordt het capaciteitstarief voor elektrische energie ingevoerd. Het is een nieuwe berekeningsmethode voor de nettarieven van elektriciteit die rekening houdt met het stroomdebiet dat onafgebroken gedurende een kwartier wordt geregistreerd.

Waarom komt er een capaciteitstarief?

Het capaciteitstarief komt er om ons stroomgrid te ontzien. Naarmate er steeds meer grote verbruikers komen (denk inductiekookplaat, elektrische auto, warmtepomp) wordt het net steeds zwaarder belast wanneer al die toestellen simultaan worden ingeschakeld.

Is er dan geen technische oplossing, zodat het capaciteitstarief niet nodig is?

Toch wel, men zou het stroomgrid kunnen versterken, zodat iedereen op elk ogenblik voldoende energie ter beschikking heeft om fossiele toestellen te vervangen door elektrische exemplaren. Echter, dat is te duur en de uitrol van nieuwe stroomverbruikers gaat sneller dan de groei van ons stroomgrid.

Hoe wordt het berekend?

De digitale meter registreert jouw maandpiek, dat is het kwartier van de maand waarin je gemiddeld het meest stroom verbruikte. Het uiteindelijke capaciteitstarief zal worden berekend op het gemiddelde van de maandpiek in de voorbije twaalf maanden. Mensen met een vaste meter betalen een vast bedrag. De ondergrens van het gemiddelde verbruik is 2,5 kWh. Men verwacht dat het capaciteitstarief gemiddeld zeven procent van de totale energiekost zal uitmaken. De bestaande nettarieven zouden licht dalen vanaf de invoering op 1 januari 2023.

Wordt elektrisch rijden dan duurder?

Consumenten met grote energieverbruikers, zoals een elektrische wagen, zullen in dit scenario dieper in de buidel moeten tasten. Een krachtige wallbox ‘trekt’ immers tot 11 kW, de traagste laadmethode via het stopcontact heeft 2,4 kW nodig.

Is het mogelijk om niet meer te moeten betalen?

Ja, tenminste in theorie. De VREG adviseert om het stroomverbruik te spreiden door het gebruik van bepaalde toestellen uit (of af) te stellen. Zo adviseert men om niet gelijktijdig te koken, te wassen en de auto te laden.

Zal het capaciteitstarief werken?

In theorie wel, maar de toekomst zal leren of ‘spreiden’ voor iedereen haalbaar is. De vooravond, wanneer we thuiskomen is immers de bottleneck en dat timeframe zullen we niet kunnen verschuiven. Mogelijk gaan we gewoon meer betalen en moet het stroomgrid alsnog fundamenteel versterkt worden.

Vorig artikelVAB zoekt Volkswagens, Skoda’s, Seat’s en Audi’s die op onderhoud moeten
Volgend artikelVAB-menu: driegangenmenu bij Maurice in Brasschaat voor € 50