Een oldtimer kopen? Dit moet je zeker weten!

Voor sommigen is het een passie, voor anderen een investering. Dit moet je weten als je kiest voor een oldtimer.

Wat is een oldtimer?

Officieel is dat een auto die 25 jaar geleden voor het eerst werd ingeschreven. Deze wagens kunnen als oldtimer worden gekeurd, waardoor ze een O-nummerplaat en speciaal statuut krijgen. Ze zijn vrijgesteld van de periodieke technische keuring, maar moeten wel opnieuw gekeurd worden bij verkoop. De eigenaar mag natuurlijk altijd op eigen initiatief naar de keuring gaan om eventuele mankementen te laten opsporen. De jaarlijkse verkeersbelasting in Vlaanderen bedraagt slechts € 35,86, ongeacht het vermogen van de auto. De BIV blijft beperkt tot € 44,97. Ondertussen werd beslist dat, op aansturen van Europa, de grens om erkend te worden zal verschuiven naar 30 jaar. Wanneer die regel precies in voege gaat is nog niet duidelijk.

Wat is een youngtimer?

Een youngtimer is een oudere auto, vanaf zo’n 15 jaar, die officieel nog geen oldtimer is, maar waarvan wordt verwacht dat hij zal uitgroeien tot een voertuig met een historische waarde. Dat laatste is uiteraard een rekbaar begrip.

Wie verdedigt de belangen van de eigenaars?

De BFOV of Belgische Federatie voor Oude Voertuigen kan tussenkomen in geschillen. Ze ondersteunt ook verschillende oldtimerclubs, kan zorgen voor een gunstige regeling voor de verzekering en probeert de wetgever positief te beïnvloeden wanneer er nieuwe maateregelen aankomen.

Wat zijn de beperkingen?

Een oldtimer mag je niet gebruiken voor woon-werkverkeer of woon-schoolverkeer. Hij mag ook niet voor professioneel of betalend transport worden ingezet.

Mag ik ermee in de lage-emissiezone van Antwerpen?

De regeling voor oldtimers is behoorlijk complex en heeft niets te maken met de O-nummerplaat. Auto’s ouder dan veertig mogen alleen in de LEZ rijden als ze zich op voorhand online registreren en ervoor betalen. Is je oldtimer jonger dan veertig en voldoet hij niet aan de vooropgestelde euronormen, dan kun je tot acht keer per jaar een dagpas voor 35 euro aanvragen. De BFOV vecht dit aan en streeft ernaar om deze regeling aan te passen.

Lees hier meer over de lage-emissiezone in Antwerpen!

Waarop moet ik letten als ik een ‘classic’ koop?

De grootste boosdoener voor een oude wagen is roest. Hij moet structureel in orde zijn. Denk aan de bodemplaat en de kokers die de bodemplaat van het koetswerk verstevigen. Auto’s die oppervlakkig of slecht zijn hersteld met bijvoorbeeld polyester, mijd je beter. Geef de voorkeur aan auto’s in de originele lak. Check of de motor naar behoren werkt en vermijd auto’s die al een tijdje stilstaan. Dat kan voor extra kosten zorgen aan onder andere de remmen en rubberen leidingen. Maak zeker een proefrit en let op verdachte geluiden, een slippende koppeling, een te hoog oplopende motortemperatuur en rookontwikkeling van de motor. Zorg ervoor dat de kosten voor eventuele herstellingen of een restauratie de (potentiële) waarde van de auto niet overstijgen.

Waarop moet ik letten als ik een ‘classic’ bezit?

Het is van belang dat je er regelmatig mee rijdt, zodat de remmen, koppeling en motor operationeel blijven.

Moet ik technisch onderlegd zijn?

Het is zeker een troef als je enige technische kennis hebt en zelf in staat bent om kleine problemen op te lossen. Zo niet, dan kan een oldtimer een dure zaak worden. Voor grote herstellingen kun je terecht bij een merkverdeler of gespecialiseerd bedrijf. Merkenclubs kunnen je op weg helpen naar een betaalbare oplossing.

Is een oldtimer per definitie een goede investering?

Niet noodzakelijk. Een oude auto heeft vaak mankementjes, waardoor de kosten hoog kunnen oplopen. Kies daarom voor een auto in goede staat, waarvan je zeker bent dat hij op z’n minst zijn waarde behoudt. Auto’s die op termijn een historische waarde zullen hebben, genieten de voorkeur, maar dat is niet altijd voorspelbaar.

Vorig artikelDe 10 mooiste landen in Afrika
Volgend artikelKrijg beloning voor spitsmijden in Antwerpen