VespaVespa

La bella vita? Dat is rondsnorren op een Vespa. Zo denkt Jos er alvast over wanneer hij met z’n Italiaanse schone door Limburg bolt.

Blinkend cadeau

“Ik kreeg de liefde voor Vespa over van m’n zoon, die er al een had. Van zoon op vader dus, in plaats van andersom. Deze Vespa komt uit 1955 en was wel wat toegetakeld. Ik liet hem opnieuw spuiten in de oorspronkelijke kleur, want een vorige eigenaar had de carrosserie blauw geverfd. Ik werkte in een chromeerbedrijf en als afscheidscadeau voor m’n pensioen mocht ik alle blinkende onderdelen opnieuw laten chromeren. Nu is hij in showroomstaat, een juweeltje.”

Van vliegtuig tot Vespa

“Een paar jaar geleden bezochten we het Museo Piaggio, waar je heel wat te weten komt over de geschiedenis. Oorspronkelijk was fabrikant Piaggio een vliegtuigbouwer. Na de Tweede Wereldoorlog mochten ze geen vliegtuigen meer bouwen, omdat Mussolini had gecollaboreerd met de Duitsers. Om de productie draaiende te houden, ging Piaggio onder andere motorfietsen ontwikkelen, met de Vespa als resultaat. De wielen van de eerste Vespa’s waren trouwens dezelfde als die van het landingsgestel van hun vroegere gevechtsvliegtuigjes.”

Mijn type Vespa heeft nog een bijnaam, de struzzo. Met de lamp bovenop het stuur lijkt hij van opzij op een struisvogel.

Is het een wesp? Is het een struisvogel?

“Vespa betekent ‘wesp’, een verwijzing naar de lijn met de dikke billen. Die achtersteven is zo breed omdat de Vespa geen aandrijfketting heeft. De motor zit onder de omkasting rechtstreeks op het wiel, waardoor je nooit smeer op je broek zult krijgen. Mijn type heeft nog een bijnaam, de struzzo. Met de lamp bovenop het stuur lijkt hij van opzij op een struisvogel. De Italianen hebben blijkbaar iets met beesten.”

Mee op vakantie

“Mijn vrouw en ik wonen aan de poort van Haspengouw, het Toscane van België, en moeten dus niet ver om mooie uitstapjes te maken. We nemen de Vespa ook mee op vakantie, maar dan een nieuwere versie. Deze zou het in de bergen met twee personen erop wellicht moeilijk krijgen. Binnenkort waag ik me met dit exemplaar wel aan de Giro Mostra 500, een tocht van 500 kilometer vanuit Genk. Ik ben heel benieuwd hoe dat zal aflopen.”

 

Lees ook

De BMW Isetta, Duitsland met een vleugje Italië

De Norton Commando uit de jeugd van Guy