Honda S800Foto's: Wim Kempenaers

Al 47 jaar vormt de Honda S800 de rode draad in het leven van Chris en zijn vrouw Joske. De auto van hun huwelijksreis leidt hen nog steeds de weg.

Verliefd op de lijn

“Mijn vrouw vond dit model zo mooi dat ze hem tweedehands kocht toen ze zelfs nog geen rijbewijs had. Sindsdien is hij altijd in ons gezin gebleven. We reden er tijdens onze huwelijksreis mee naar de Ardennen. Diezelfde reis hebben we veertig jaar later opnieuw gemaakt, met de S800 en de kinderen en kleinkinderen. Twee grote verschillen wel; het was drukker op de baan en rustiger ’s nachts.” (lacht)

Robbedoes

“Veel mensen kennen de Honda S800 uit de strips van Robbedoes. Hij reed met zo’n Honda, in een cabrioversie dan wel. Het is een kleine auto die bovendien heel laag is, wat lastig kan zijn. In de jaren 70 waren de minirokken erg in de mode en het was een hele techniek om elegant uit dit autootje te stappen. Dat kan mijn vrouw bevestigen. Toch is hij ruimer dan je denkt. Ik kan tien bakken bier meenemen; dat weet ik uit mijn studententijd. Zó klein is hij dus ook weer niet.”

We reden er tijdens onze huwelijksreis mee naar de Ardennen. Diezelfde reis hebben we veertig jaar later opnieuw gemaakt.

Tot de laatste vijs

“Toen ons gezin groter werd, heb ik hem aan de kant gezet met het idee hem ooit volledig te restaureren. Ondertussen was ik aan de slag bij Honda in Aalst. Dat was trouwens de eerste Honda-fabriek buiten Japan. Op die manier geraakte ik aan wisselstukken en kocht ik alles wat ik ooit voor de restauratie zou nodig hebben. Twintig jaar later heb ik hem helemaal uit mekaar geschroefd en alles vervangen. Er zitten zo’n tweeduizend werkuren in. Ik ben heel voorzichtig te werk gegaan, want die onderdelen zijn ondertussen zeldzaam geworden. Het was een kippenvelmoment toen ik de eerste keer de sleutel weer omdraaide en de motor hoorde aanslaan.”

Meneer Honda

“Soichiro Honda, de stichter van het merk, was een grote Ferrari-fan en had een hele collectie in zijn bezit. Hij wilde graag dat zijn ingenieurs een auto bouwden die betaalbaarder was, maar toch een hoger specifiek vermogen had. Daarin is hij met de Honda S800 wonderwel geslaagd. Ik heb meneer Honda trouwens vier keer persoonlijk ontmoet. Een man met geniale ideeën! Nog een leuk detail: de Japanner die me bij Honda Aalst heeft aangenomen, had nog meegewerkt aan de ontwikkeling van de S800. Zo zie je dat die wagen met heel mijn leven verweven is.”

 

Lees ook

De intrigerende geschiedenis van Honda

Honda N360, de Japanse lilliputter van Filip