zetelverwarmingFoto: Shutterstock

Voor eens en voor altijd: hoe zit dat nu precies met de stuur- en zetelverwarming van je elektrische wagen? Heeft dat invloed op je rijbereik? Zet je die écht beter aan dan de gewone verwarming? En wat is precies het verschil? We leggen het hier graag voor je uit.

Laat het duidelijk zijn: bij koud weer zet je in een elektrische wagen veel beter de zetelverwarming op dan de gewone verwarming. Heeft die zetelverwarming dan geen invloed op het rijbereik? Wel, bijna, maar niet helemaal. Élke elektrische verbruiker heeft een invloed op het rijbereik, dus ook de zetelverwarming. Die zetelverwarming zit weliswaar op een traditionele 12V-batterij, maar die batterij wordt via een omvormer wel gevoed door de hoogspanningsbatterij die zorgt voor de aandrijving van je elektrische wagen. Maar… de energie die verbruikt wordt om een zetel of stuur te verwarmen is maar een fractie van wat nodig is voor de interieurverwarming.

Veel zuiniger

Een voorbeeld ter verduidelijking: een verwarmde stoel heeft een vermogen van zo’n 45 watt per stoel. Eén klassieke koplamp zit al aan 55 watt. De interieurverwarming tapt rechtstreeks stroom van de tractiebatterij en werkt ofwel met een klassieke weerstand (warmte-element) of via een warmtepomp. Bij beide systemen kost het interieur opwarmen gemiddeld 2.500 watt. Als we dat vergelijken met het verbruik van een verwarmde stoel, 45 watt, kunnen we concluderen dat zo’n lekker warme autostoel liefst 55 (!) keer minder energie nodig heeft dan om heel de passagiersruimte te verwarmen. De keuze is snel gemaakt, niet? En geef toe, niks gezelliger toch dan die ‘poepverwarming’, toch?

En het comfort dan?

Moet je dan verder wat koukleumen in je elektrische wagen? Nee. Voor het comfort is het best een combinatie van de twee soorten verwarming te gebruiken. Zet je interieurverwarming op 17 of 18 graden en maak het gevoelsmatig aangenaam warm met de stuur- en zetelverwarming. Zo blijft het comfortabel zonder dat er te veel aan het rijbereik wordt geknaagd. Als je batterij dan toch dreigt leeg te geraken voordat je een laadpunt kunt bereiken, kun je nog steeds de interieurverwarming uitschakelen om het rijbereik weer een tikje omhoog te laten gaan. Moet je geen honderden kilometers afleggen en heb je meer dan genoeg actieradius? Dan kun je natuurlijk gewoon je verwarming voluit zetten.

 

Lees ook

5 tips voor elektrisch rijden bij koud weer

Mag een elektrische auto een aanhangwagen trekken?

Alles wat je wil weten over de laadpas voor je elektrische auto

Vorig artikelBoskot: logeren ín natuurdomein De Liereman
Volgend artikelOpnieuw vormingsmoment voor wie iemand leert rijden