range axiety

Range Anxiety is de angst om je reisdoel niet te halen, omdat het rijbereik van je elektrische wagen ontoereikend is. Is die angst nog terecht bij moderne elektrische auto’s?

De term Range Anxiety dateert van de eerste generatie elektrische auto’s, die ternauwernood 100 kilometer ver geraakten bij hun introductie in 2010. Vandaag wordt er veel minder over Range Anxiety gesproken, omdat de gemiddelde actieradius van de nieuwe generatie elektrische voertuigen algauw 200 kilometer en meer bedraagt. Sommige modellen halen in de praktijk zelfs 350 kilometer, wat ruimschoots volstaat voor grootstedelijk gebruik. Bij de VAB-Gezinswagenverkiezing noteerde bijvoorbeeld de Hyundai Kona EV (64 kWh) een reëel rijbereik van 360 kilometer en de Nissan Leaf (40 kWh) 250 kilometer. Toch doe je er goed aan om het rijbereik van de wagen in de gaten te houden. Lage temperaturen hebben bijvoorbeeld een nefaste invloed op de reikwijdte, zeker als de verwarming opstaat en je aan hogere snelheid rijdt. In de winter kan het bij vriestemperaturen goed zijn dat je dan geen 300 kilometer ver geraakt met je elektrische auto, maar afhankelijk van het model slechts 200 kilometer.

Laadopties controleren

Heel wat mensen leggen dagelijks niet eens 200 kilometer af en dus is de angst om met een lege batterij te komen zitten meer een psychische drempel die je over moet. Met een auto op traditionele fossiele brandstoffen ga je gewoon even langs een tankstation en enkele minuten laten ben je weer op de baan, terwijl dat bij een elektrische wagen moeilijker is. Weten waar je op je route kunt opladen geeft dan alvast wat gemoedsrust en het is een noodzaak als je langere trajecten aflegt of je niet met een volle batterij vertrekt. Daarvoor zijn er verschillende telefoonapplicaties beschikbaar, net als websites die aangeven waar je publiek kunt opladen. Maar let op: het is niet omdat er ergens een laadpaal staat, dat die ook beschikbaar is. Het probleem van de zogenaamde laadpaalklevers is immers reëel. Hoe snel je onderweg kunt opladen, hangt dan weer van de specificaties van de auto en de paal. Vergeet tot slot ook niet dat je voor sommige laadpalen een speciaal pasje nodig hebt, dat aan de facturatie van de laadbeurt gekoppeld is. Kortom: doe je huiswerk voor je vertrekt, om onderweg niet voor verrassingen te staan.

 

Lees ook

Wat heb je nodig om thuis een elektrische auto te laden?

Welke premie krijg je bij de aankoop van een elektrische wagen?

Elektrische auto laden: hoeveel kost het en hoe lang duurt het?

Welke aandrijving past het best bij jouw profiel?