thuis een elektrische auto ladenFoto: Shutterstock

Heel wat mensen zullen in de toekomst overwegen om een elektrische auto te kopen. Maar wat heb je nodig om die thuis op te laden en wat kost dat?

Het aandeel elektrische voertuigen is in ons land nog relatief klein, zeker in vergelijking met Nederland. Kijken we even over de grens met onze buren, dan vinden we daar interessant cijfermateriaal. Eerste vaststelling is dat twee op de drie wagens thuis wordt geladen. Bovendien geeft 40% van de gebruikers aan dat de autonomie van hun batterij volstaat, zodat ze overdag niet hoeven bij te laden. Meer nog, 80% van de gebruikers heeft slechts twee keer per maand een openbaar laadpunt nodig. Het is dus duidelijk dat thuisladen een zeer belangrijk element is in de te leggen puzzel. Het geeft meteen ook het belang aan van een private parking waar ook een degelijke stroomaansluiting beschikbaar is.

Wie een parkeerplaats bezit, kan laden

In principe kan iedereen thuis een auto opladen. Dat lukt via het stopcontact met een oma-lader of met een wallbox die tegen de buitenmuur of op een paal wordt geïnstalleerd. Het laden via een stopcontact gaat niet alleen traag (max vermogen 2,2 kW), maar wordt door alle spelers slechts als een noodoplossing gezien. Wie dagelijks een elektrische auto gebruikt, is aangewezen op een wallbox. Die kan een hoger laadvermogen leveren, maar biedt vooral meer veiligheid bij langdurig gebruik. Hij wordt rechtstreeks op het verdeelbord van de woning aangesloten en is beveiligd met een specifieke zekering en een differentieelschakelaar. Hoewel dit toestel toelaat om sneller te laden, is het maar zo performant als de thuisinstallatie toelaat. De standaard thuisaansluiting in België levert een vermogen van 9,4 kW. Wie een hogere laadsnelheid wenst, is best af met een driefasige netaansluiting. De installatie gebeurt bij voorkeur door een professional, omdat er ook een keuringsverslag noodzakelijk is voor de aansluiting en het gedeelte van de elektrische installatie waarop de laadunit is aangesloten.

Laat een technicus bepalen hoeveel ‘rek’ er op de installatie zit, want ook een inductiekookplaat, vaatwasser, droogkast en airco zijn grote verbruikers.

Hoe snel kan ik thuis laden?

De laadsnelheid thuis wordt enerzijds bepaald door het aansluitvermogen van de woning met het stroomgrid. Daarnaast is het aan een technicus om te bepalen hoeveel ‘rek’ er nog op de installatie zit, want ook een inductiekookplaat, vaatwasser, droogkast en airco zijn grote verbruikers. Een technicus kan het vermogen bepalen dat nog beschikbaar is om een voertuig op te laden. Bij de installatie kan men dat ‘debiet’ bij de meeste laders instellen, zodat men thuis alle toepassingen kan blijven gebruiken zonder dat de hoofdzekering springt.

Slimme laders bieden (gedeeltelijk) soelaas

Laadtoestellen bieden tal van functies om enerzijds piekbelasting van het stroomnet én die van de thuisinstallatie te voorkomen. Via load balancing zal het vermogen waarmee de auto wordt opgeladen worden beperkt, zodat alle andere huishoudtoestellen comfortabel blijven werken. De laadbeurt kan ook worden uitgesteld naar momenten waarop het stroomgrid minder wordt belast. Al die systemen zorgen dat het licht blijft branden, maar de keerzijde is dat er minder stroom in de batterij van de auto vloeit. In de meeste gevallen gaat dergelijke technologie werken, want de batterij is niet elke dag helemaal leeg. Maar wanneer je pakweg 50 kWh moet bijladen (een batterij van 60 kWh is stilaan de norm) met een wallbox die 3,6 kW levert, moet je bijna 14 uur laden. Sommige laadunits bieden eveneens een ‘split billing’-optie voor gebruikers die hun bedrijfswagen thuis laden. Er wordt nauwkeurig gemeten hoeveel stroom er wordt geladen en dat wordt automatisch door de werkgever aan de werknemer teruggestort.

Tip voor wie een elektrische auto wil kopen

Informeer bij een installateur vooraf naar de oplaadmogelijkheden (snelheid, vermogen) thuis en hou die info in het achterhoofd bij de keuze van je EV en diens batterijcapaciteit.

Rijden op zonnestroom!

Of je je elektrische wagen ook met zonnepanelen kunt opladen? Uiteraard, het is ecologischer en ook vanuit economisch oogpunt interessant. Technisch is het perfect mogelijk, maar de timing is niet voor elke gebruiker haalbaar, want de zon schijnt gedurende de dag en dan is de auto vaak op pad. Ook hier kan laadinfrastructuur een handje helpen, want de Belgische leverancier van laadoplossingen Smappee biedt een wallbox die meet wanneer er zonnestroom wordt geproduceerd. Via de bijbehorende app kun je instellen dat de wagen enkel met zonnestroom wordt geladen, er is een hybride modus waarbij zonnestroom wordt aangevuld met netstroom en men kan kiezen om de wagen zo snel mogelijk op te laden, ongeacht de stroombron. Steeds meer installateurs van laadinfrastructuur bieden ook totaaloplossingen aan, waarbij ze zowel oplaadinfrastructuur als solarinstallaties in één ecosysteem laten samenwerken.

Kostenplaatje?

Een klassieke wallbox koop je vanaf € 600, voor een exemplaar met slimme functies, load balancing en mogelijke communicatie met zonepanelen kom je al snel aan het dubbele. Tel daarbij de montage en vaak aanpassingen aan de (oudere) elektrische huisinstallaties. Ook de afstand tussen schakelbord en laadpunt zijn bepalend. Voor wie tevreden is met het vermogen dat de bestaande installatie kan leveren zonder extra aanpassingen (meestal 16 A – 3,6 kW), zal een budget van € 1500 tot € 2000 volstaan. Wil je echter sneller laden (11 of 22 kW) en heb je nog een oudere installatie, dan moet je rekenen op aanzienlijke kosten. Als er een nieuwe netaansluiting met een groter vermogen nodig is, betekent dat automatisch een nieuwe meter(kast), vaak een nieuw verdeelbord én een keuring (met bijbehorende aanpassingen) voor de volledige elektrische installatie. Dan stijgt de rekening vlot naar € 5000. Gelukkig springt onze overheid bij met een belastingvermindering (tot max € 1500) voor particulieren die een oplaadpunt installeren. Tot eind 2022 is 45% van de investering aftrekbaar, in 2023 wordt dat 30%, vanaf 2024 daalt dit verder naar 15%. Let wel, het moet om een slim exemplaar gaan en de tegemoetkoming geldt enkel voor het oplaadpunt en de aansluiting, niet om aanpassingen aan de bestaande elektrische installatie (renovatie of verzwaring).

Wat met mijn VAB-Pechbijstand?

Als ik elektrisch ga rijden, kan ik dan nog steeds rekenen op VAB-Pechbijstand? Jazeker! Onze wegenwachters krijgen specifieke opleidingen zodat ze ook overweg kunnen met elektrische wagens.

Previous articleDe Gaume, een stukje Provence in Wallonië
Next articleVAB-Rijschool pioniert met elektrische leswagens