verkeer

We staren ons bij de aankoop van een nieuwe wagen nog te vaak blind op louter de aankoopprijs. Even belangrijk zijn de kosten die daarna komen, zoals taksen, brandstof en onderhoud. Daarom deed VAB een budgettest, waarbij we van verschillende motorisaties van hetzelfde model de energiekost en de kostprijs per kilometer berekenden.

Het is een menselijke reflex. We kijken vooral naar het getal op de offerte wanneer we buitenstappen bij de autodealer. Toch mag je je niet te veel laten leiden door dat cijfer alleen. VAB voerde daarom een budgettest uit, waarbij verschillende motorisaties van hetzelfde model met praktijktesten werden vergeleken. Aan de hand van het reëel gemeten verbruik berekende VAB de energiekost¹ en de kilometerkostprijs² van elke wagen. Je moet bij de aankoop van een nieuwe wagen dus vooral kijken naar de kilometerprijs en niet enkel naar de aankoopprijs. VAB adviseert automobilisten verder om goed te letten op de CO2-uitstoot. Die is bij de meeste voertuigen hoger door de nieuwe WLTP-meetmethode en VAB verwacht dat dit vanaf 2021 zal meespelen bij de berekening van de verkeersbelasting en de inschrijvingstaks. Een extra argument om andere opties zoals hybride, plug-in hybride en elektrisch te overwegen.

¹ De kostprijs van energie voor 100 km.

² Hiervoor worden kosten zoals de aanschafprijs, fiscale lasten en het onderhoud in rekening gebracht.

CNG is het goedkoopste alternatief voor de veelrijder

Wie veel kilometers maalt, zocht vroeger zijn heil bij dieselwagens, maar die pompprijs is de laatste jaren serieus gestegen. Uit de test met de Skoda Octavia blijkt CNG nu de goedkoopste optie, en dat voor wie de wagen 8 jaar houdt en zelfs maar 10.000 kilometer per jaar rijdt. Aan wie de overstap naar CNG overweegt, raadt VAB aan om te controleren of een CNG-tankstation in de buurt beschikbaar is. Dat is belangrijk, omdat de actieradius op CNG beperkt is en de CNG-wagen slechts over een beperkte benzinetank voor noodgevallen beschikt.

Skoda Octavia BreakdieselbenzineCNG
Gemeten verbruik/100 km4,9 l6,1 l4,8 kg
Kost/100 km€ 7,79€ 9,24€ 4,32
Kost/km op 10.000 km€ 0,55€ 0,49€ 0,48
Kost/km op 15.000 km€ 0,40€ 0,37€ 0,30
Kost/km op 25.000 km€ 0,28€ 0,26€ 0,23
Kost/km op 30.000 km€ 0,25€ 0,24€ 0,20

 

Diesel is voor grote kilometervreters

Zelfs voor wie als particulier 30.000 kilometer per jaar rijdt, bieden 3 van de 4 geteste dieselwagens geen financieel voordeel meer. Nu de dieselprijs aan de pomp veel dichter bij die van benzine ligt, kun je de hogere aankoopprijs en taksen nog amper terugverdienen, ook niet door het lagere verbruik van een dieselwagen. Voor bedrijfswagens is het verhaal anders, omdat daar een andere fiscale regeling is. Bij bedrijfswagens ligt het omslagpunt vanaf 25.000 kilometer. Wie als particulier toch graag een diesel koopt voor bijvoorbeeld de hogere trekkracht adviseert VAB om te opteren voor een dieselwagen met een Euro 6d full motor (Euro 6.3). Wie kiest voor een Euro 6d Temp (Euro 6.2) moet zich realiseren dat die wagens vanaf 1 september 2027 verbannen worden uit de lage-emissiezones. Een Euro 6d full die veel minder vervuilend is zal die zones nog wel in mogen.

Koop je als particulier een diesel, let er dan op dat het een Euro 6d full is. Zo ben je zeker dat je ook na 1 september 2027 in de LEZ mag.

Elektrisch kan financieel interessant zijn

Wat de aankoopprijs betreft is een volledig elektrische auto voor velen te duur. Daar tegenover staat wel een veel lagere gebruikskost, en dat maakt van hem een concurrent voor de benzinewagen. In de berekening van het verschil tussen de Renault Clio (benzine/diesel) en Renault Zoë (elektrisch) werd een elektriciteitsprijs van 28 eurocent per kWh gehanteerd. Wie thuis aan nachttarief of op het werk kan laden, kan de prijs verder drukken, waardoor een elektrische auto financieel even interessant of zelfs nog interessanter is dan een benzine.

Renault Clio/Zoëdieselbenzineelektrisch
Gemeten verbruik/100 km4,1 l5,3 l19 kWh
Kost/100 km€ 6,25€ 8,02€ 5,37
Kost/km op 10.000 km€ 0,44€ 0,37€ 0,46
Kost/km op 15.000 km€ 0,34€ 0,29€ 0,34
Kost/km op 25.000 km€ 0,24€ 0,22€ 0,24
Kost/km op 30.000 km€ 0,21€ 0,20€ 0,21

 

Wat de aankoopprijs betreft is een volledig elektrische auto voor velen te duur. Daar tegenover staat wel een veel lagere gebruikskost.

Hybride als opstap naar volledig elektrisch

Een hybridewagen kan als opstap naar een volledig elektrische auto dienen. Zo’n hybride recupereert de energie die verloren gaat bij het remmen of vertragen en slaat die op in een kleine batterij die een elektrische motor aandrijft. Uit de VAB-Budgettest blijkt dat het verbruik van de benzinemotor daardoor tot zelfs 30% lager kan uitvallen. Daardoor vermindert ook de CO2-uitstoot. VAB verwacht dat de verkeersbelasting eind dit jaar wordt hervormd, waarbij de CO2-uitstoot een nog belangrijkere rol zal spelen. Daarom adviseert VAB nu al rekening te houden met de CO2-uitstoot bij de aankoop van een nieuwe wagen.

Een plug-in hybride verschilt van een gewone hybride doordat de batterij kan opgeladen worden via de stekker. Het batterijpakket is daardoor veel groter en zadelt de wagen op met een sterke meerprijs. De VAB-Budgettest wijst uit dat die meerprijs enkel gecompenseerd wordt door de lagere energiekost vanaf 25.000 km/jaar. Als bedrijfswagen is een plug-in hybride wel interessant omwille van het fiscale voordeel.

VAB-tips voor de aankoop van een nieuwe wagen

  1. Kies je voor CNG, controleer dan of er in je buurt een CNG-tankstation is.
  2. Koop je een diesel, kijk dan uit naar een Euro 6d full.
  3. Hou rekening met de CO2-uitstoot volgens de nieuwe WLTP-meetmethode. Die zal sterk bepalend worden voor de verkeersbelasting vanaf 2021. Bij een hybride ligt die lager dan bij een benzine.
  4. Een plug-in hybride verliest zijn financieel voordeel voor particulieren als je niet de mogelijkheid of de discipline hebt om de batterij telkens op te laden.
  5. Bekijk het totale financiële plaatje, zeker als je een elektrische wagen overweegt. De veel hogere aanschafprijs wordt gecompenseerd door een lage energiekost voor wie thuis of op het werk kan laden.