LEZ Gent

Op 1 januari 2020 wordt in Gent een lage-emissiezone ingevoerd. Oude, vervuilende wagens mogen het centrum dan niet meer in. Dit is wat je erover moet weten!

1. Hoe groot is de lage-emissiezone (LEZ)?

De LEZ is van toepassing op het hele gebied binnen de R40, de kleine ring, met uitzondering van de R40 zelf en de N430, de as Nieuwewandeling-Blaisantvest. Let op, de zijstraten van de N430 vallen wél in de lage-emissiezone. Ook de route naar parking Gent-Zuid valt buiten de regels van de LEZ. Dat betekent dat de op- en afrit aan de E17 (Gent-Centrum/B401) en de daarop aansluitende verbinding naar parking Gent-Zuid (N422) vrijgesteld zijn. Hetzelfde geldt voor de toegangsweg tot de parking van AZ Sint-Lucas.

2. Mag mijn auto de LEZ in?

Dat hangt af van de Euronorm van je wagen. Benzinewagens moeten minstens Euronorm 2 hebben, dieselwagens minstens euronorm 5. Wie een Euro 4 dieselwagen heeft, kan voorlopig nog een jaarpas kopen om in Gent te mogen rijden. Zo’n pas kost 345 euro (normaal tarief). Wordt de auto daarmee properder? Uiteraard niet. De stad Gent wil die mogelijkheid echter aanbieden als overgangsmaatregel, zodat eigenaars van een Euro 4 dieselwagen niet meteen een nieuwe moeten aanschaffen. In 2025 zouden de regels strenger worden, maar die aanpassing is met een jaar uitgesteld. Vanaf 1 januari 2026 moeten dieselwagens Euronorm 6 of hoger hebben, voor auto’s met een benzinemotor is dat Euronorm 3 of hoger.

diesel
benzine + aardgas
Euro 6
toegelaten
toegelaten
Euro 5
toegelaten
toegelaten
Euro 4
Toegelaten na betaling
toegelaten
Euro 3
niet toegelaten
toegelaten
Euro 2
niet toegelaten
toegelaten
Euro 1
niet toegelaten
niet toegelaten
Geen Euronorm
niet toegelaten
niet toegelaten

3. Waar vind ik de Euronorm van mijn wagen?

De Euronorm staat op het inschrijvingsbewijs van je wagen bij het onderdeel ‘milieuklasse’. Ook je garagist kan je vertellen welke Euronorm je auto heeft.

4. Moet ik iets doen om in de LEZ te mogen rijden?

Nee. Als je wagen voldoet aan de milieueisen, dan hoef je verder niets te doen. Een vignet kopen of je wagen registeren voor de lage-emissiezone Gent is niet nodig.

5. Wat met wagens van personen met een handicap?

Wie een parkeerkaart voor personen met een handicap én een aangepast voertuig of een verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg heeft, mag na een eenmalige registratie toch in de LEZ rijden met een voertuig dat niet voldoet aan de toelatingsvoorwaarden.

6. Mogen oldtimers de stad nog in?

Eigenaars van oldtimers die ouder dan 40 jaar zijn, konden toelatingspassen kopen (week, maand, vier maanden, jaar). Dat is niet meer het geval. Ze kunnen nu net zoals alle particulieren acht keer per jaar voor 35 euro een dagpas kopen.

7. En buitenlandse auto’s?

Zij moeten zich aan dezelfde regels houden. Buitenlandse chauffeurs moeten zich op voorhand registreren op lez2020.gent. In tegenstelling tot in Antwerpen moeten ook Nederlanders zich apart registreren.

8. Hoe hoog is de boete?

Voldoet je wagen niet aan de voorwaarden, dan krijg je een boete van 150 euro. In tegenstelling tot de regels in Antwerpen loopt het boetebedrag niet op bij herhaalde overtredingen. Ook een tweede, derde… boete kost je 150 euro. Er is een gedoogperiode van één maand. Wie in januari tegen de lamp loopt, zal enkel een waarschuwing krijgen. Vanaf 1 februari wordt er effectief beboet. Wie na 1 februari toch per ongeluk ongeoorloofd in de LEZ rijdt, kan nog tot middernacht op de dag van de overtreding een dagpas kopen op lez.stad.gent. Als je wagen tot de uitzonderingen behoort (zie verder), dan kun je je voertuig nog tot de volgende dag middernacht registreren en alsnog een boete vermijden.

 

Lees ook

De verschillende milieuzones in Europa

De lage-emissiezone in Antwerpen in 8 vragen en antwoorden

De lage-emissiezone in Brussel in 8 vragen en antwoorden

Vorig artikelZin om betaald de wereld rond te reizen?
Volgend artikelDit zijn de hotspots van Berlijn