lage-emissiezone Brussel

Sinds 1 januari 2018 heeft Brussel een lage-emissiezone. Met deze regels moet je voortaan rekening houden. 

1. Wanneer geldt de lage-emissiezone?

Sinds 1 januari 2018 geldt een lage-emissiezone (LEZ) in Brussel. De LEZ geldt altijd, op elk uur van elke dag. Wie de regels niet naleeft riskeert een boete van 350 euro.

2. Mag mijn auto Brussel nog in?

Dat hangt af van de Euronorm van je wagen. Elk jaar worden de regels wat strenger. Wie zijn auto in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest laat keuren, krijgt een formulier waarop staat of je wagen al dan niet voldoet aan de vereisten van de LEZ. De lage-emissiezone is van toepassing op personenwagens, bestelwagens (≤ 3,5 ton, cat. N1), bussen en autocars.

2018
2019
2020
2021
2022
diesel
Euro 2 en hoger
Euro 3 en hoger
Euro 4 en hoger
Euro 4 en hoger
Euro 5 en hoger
benzine
geen beperking
Euro 2 en hoger
Euro 2 en hoger
Euro 2 en hoger
Euro 2 en hoger

3. Hoe groot is de LEZ?

De LEZ is van toepassing op het hele Brussels Hoofdstedelijk Gewest, dat is Brussel-stad inclusief de achttien andere gemeentes. Er zijn echter twee uitzonderingen: de Brusselse ring en de toegangswegen tot aan drie transitparkings.

  • P+R Coovi (Ceria) via de Josse Leemanslaan en Lenniksebaan
  • P+R Stalle via de Stallestraat, het Maarschalkdreefje en de Sterstraat
  • P+R Kraainem via de Wezembeeklaan en E. Mounierlaan

4. Hoe wordt de lage-emissiezone aangeduid?

Het begin van de zone wordt aangekondigd met een verkeersbord.

5. Hoe wordt het gecontroleerd?

Je nummerplaat wordt gescand wanneer je de zone binnenrijdt. De gegevens van je wagen worden automatisch gecontroleerd, een vignet kleven is dus niet nodig. Voldoet je wagen niet aan de voorwaarden, dan krijg je een boete van 350 euro. De eerste negen maanden worden er echter nog geen boetes uitgedeeld.

6. Wat met buitenlanders?

Zij moeten zich aan dezelfde regels houden. In tegenstelling tot de LEZ in Antwerpen moeten ook Nederlanders zich apart registreren.

7. Zijn er uitzonderingen?

Een aantal categorieën mag de zone in ongeacht of ze voldoen aan de voorwaarden. De belangrijkste uitzonderingen zijn gemotoriseerde tweewielers (cat. L), oldtimers met een O-plaat, vrachtwagens (> 3,5 ton) voor het transport van goederen (cat. N2 en N3), kampeerwagens en wagens aangepast voor het vervoeren van personen met een gehandicaptenkaart. Voldoet je voertuig niet aan de vereisten? Dan kun je acht keer per jaar een betalende dagpas aanvragen. Die is beschikbaar vanaf de zomer.

8. Waarom zijn de regels anders dan in Antwerpen?

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft besloten om de normen trapsgewijs te verstrengen. Uit sociale overwegingen worden minder kapitaalkrachtige mensen op die manier niet meteen verplicht om een nieuwe wagen te kopen. Tegen 2025 zullen de regels in Antwerpen en Brussel wel gelijklopen.

Meer info op www.lez.brussels/nl.

 

Lees ook

De verschillende milieuzones in Europa

De lage-emissiezone in Antwerpen in 8 vragen en antwoorden

De lage-emissiezone in Gent in 8 vragen en antwoorden

Vorig artikelGeef als VAB-lid een stukje mobiliteit cadeau!
Volgend artikelLaagst aantal verkeersdoden ooit in Vlaanderen