Met een elektrische wagen trager naar het Zuiden rijden? Het loont meer dan je denkt. Niet alleen is het goedkoper, verrassend genoeg ben je ook sneller ter plaatse. Hoe dat kan, ontdekte VAB tijdens een dubbele testrit naar het Zuid-Franse Montélimar en terug.
De basis voor zo’n test moet natuurlijk hetzelfde zijn, en dus reden we met twee identieke elektrische MG 5’s met dezelfde batterijcapaciteit naar het zuiden van Frankrijk en terug. Omdat de meesten als gezin naar het zuiden trekken en de auto meer verbruikt bij een hoger gewicht, werden beide auto’s met 150 kilo ballast verzwaard, om zo een gezin met twee kinderen en bagage te simuleren. Eén wagen reed aan de maximumsnelheid, de andere auto hield een ecologische rijstijl aan, met andere woorden zoveel mogelijk tegen 100 km/u en zonder snelle acceleraties.
Trager en toch sneller
De heenrit gebruikten we als leerproces, bij de terugrit brachten we alle opgedane ervaring en kennis in de praktijk. Beide wagens startten samen in Montélimar, de ‘trage’ wagen arriveerde uiteindelijk, ondanks het snelheidsverschil dat in Frankrijk opliep tot 30 km/u, tien minuten voor de ‘snelle’ wagen weer bij VAB in Zwijndrecht. De ’trage’ wagen deed er 11 uur en 40 minuten over, de ‘snelle’ wagen 11 uur en 50 minuten. Omdat het gemiddeld verbruik van de trage wagen liefst 40 procent lager lag, reed hij gemiddeld 56 kilometer verder tussen twee laadstops en moest hij dus (op de totale afstand van 930 km) twee keer minder herladen. Daar werd uiteindelijk het verschil gemaakt.
Omdat het gemiddeld verbruik van de trage wagen liefst 40 procent lager lag moest de tragere wagen twee keer minder herladen.
Fikse besparing
Niet onbelangrijk bovendien: ook het totale energiebudget lag 36 procent lager dan de snelle wagen. Een gezin dat elektrisch naar het zuiden rijdt kan op die manier 36 euro besparen op basis van de huidige prijzen die aangerekend worden aan de snellaadstations. Elektrisch op reis gaan kán, maar wees voorbereid. De actieradius van je wagen is bijzonder belangrijk. Hoe meer lading aan boord, hoe meer je verbruikt. En snel rijden met een elektrische wagen loont duidelijk niet voor langere afstanden. Net als in het verhaal van de haas en de schildpad is het ook hier de (elektrische) schildpad die uiteindelijk als eerste over de finish bolt.
SNELLE WAGEN |
TRAGE WAGEN |
VERSCHIL |
|
---|---|---|---|
Gemiddeld verbruik (kWh/100km) |
23,81 |
17,02 |
-40%* |
Gemiddelde afstand tussen laadstops |
130 km |
186 km |
+43% |
Aantal laadbeurten |
6 |
4 |
-50%* |
Totaal energieverbruik |
216 kWh |
159 kWh |
-36%* |
Energiebudget |
138,03 euro |
101,87 euro |
-36%* |
*trage wagen als referentie
Laadfiles tijdens drukke weekends
VAB wil de chauffeurs die elektrisch willen reizen wel graag waarschuwen. Wij deden onze test voor de grote vakantiedrukte, op een relatief rustig moment. Tijdens piekuren, vooral in de zwarte weekends, zal elektrisch naar het zuiden rijden niet altijd even vlot verlopen. Hou daar rekening mee. Met de huidige beschikbare infrastructuur is het te verwachten dat er niet genoeg snellaadstations zijn om aan de vraag te voldoen en zullen er laadfiles ontstaan. Als vanaf 2026 ook nog eens alle bedrijfswagens in ons land verplicht elektrisch moeten zijn, zal er een immense inhaalbeweging nodig zijn op het vlak van laadcapaciteit. Op Europees niveau is er sinds kort het akkoord om elke 60 kilometer een snellaadpunt te voorzien op de hoofdwegen tegen 2025. De verantwoordelijkheid voor de installaties van die stations ligt bij de lidstaten. VAB hoopt dat de overheden dat akkoord ook effectief zullen uitvoeren.
Lees ook
7 tips om met de elektrische wagen op vakantie te gaan
Mag een elektrische auto een aanhangwagen trekken?