Car-Pass

Tot nu toe stond op de verplichte Car-Pass enkel de kilometerhistoriek van je voertuig. Daar komen nu drie extra onderdelen bij.

De Car-Pass werd in 2006 ingevoerd om fraude met de kilometerteller te bestrijden. Op 1 maart 2019 werd de Car-Pass aangepast aan de noden van vandaag. Naast de kilometerhistoriek zal de Car-Pass voortaan extra informatie bevatten, waardoor je een beter beeld van de tweedehandsauto die je wilt kopen.

Dit staat vanaf nu ook op de Car-Pass

1. De euronorm

Die is niet alleen van belang voor de fiscaliteit op het voertuig, maar is ook bepalend voor de toegang tot de lage-emissiezones.

2. De CO2-emissie(s)

Heel de autofiscaliteit is hierop gebaseerd. Ook de testmethode, NEDC of WLTP, zal vermeld worden. Als beide emissiewaarden bekend zijn, dan zullen ze alle twee op de Car-Pass getoond worden.

3. Keuring na ongeval

Voertuigen die een zwaar ongeval hebben gehad, moeten een strenge keuring ondergaan, maar soms worden ze na een gebrekkige herstelling zonder keuring te koop aangeboden. Om dat onmogelijk te maken, zal de koper op de Car-Pass kunnen aflezen of er op het voertuig nog een keuring na ongeval moet plaatsvinden.

Verder in de toekomst

Later volgen er nog aanpassingen. Zo zal de Car-Pass vanaf 1 januari 2020 ook niet uitgevoerde terugroepacties vermelden. De autoconstructeurs of invoerders zullen die verplicht moeten meedelen.

 

Lees ook

Wat is de Car-Pass en wanneer heb je die nodig?

Zo verkoop je een auto aan een particulier.

Vorig artikelGetest: Seat Tarraco
Volgend artikelDaarom moet je gaan skiën in Zuid-Tirol