roetfilterFoto: Shutterstock

Wie op de autokeuring een rode kaart kreeg omdat de roetfilter niet meer naar behoren werkt, krijgt nu drie maanden de tijd om die te laten herstellen.

Sinds 1 juli 2022 is de deeltjestellertest verplicht bij de technische keuring van dieselwagens. Heel wat dieselwagens reden namelijk rond met een defecte roetfilter of, in de ergste gevallen, een verwijderde roetfilter. De oude test kon zo’n defect of afwezigheid niet detecteren, de nieuwe test wel en dat zorgde voor onaangename verrassingen bij best wat dieselrijders. Tijdens de eerste twee weken is gebleken dat ongeveer 8% van de voertuigen niet beantwoorden aan de normen en zij werden afgekeurd. Hoewel dat minder is dan de verwachte 10%, is er na overleg van TRAXIO met het kabinet van minister Lydia Peeters beslist om in Vlaanderen tijdelijke overgangsmaatregelen in te voeren. Bij een negatieve test wordt een keuringsbewijs uitgereikt met een geldigheidsduur van 3 maanden (code 3) in plaats van de standaard voorziene periode van 15 dagen. Op die manier krijgt iedereen voldoende tijd om de nodige analyses en herstellingen door te voeren. Immers, gezien de vraag enerzijds naar analyse- en meetapparatuur en anderzijds vervangonderdelen (o.a. roetfilters, …) groot is, kunnen er logistieke problemen ontstaan. Deze maatregel is geldig vanaf 18 juli 2022 en zal voorlopig gelden tot 1 juli 2023 en is enkel van toepassing in het Vlaamse Gewest.

 

Lees ook

Wat gebeurt er met mijn oude auto?

Car-Pass gaat nog meer informatie bevatten

Veel dieselwagens hebben een defecte roetfilter

Vorig artikelBlauwe E-sticker in Duitsland levert voordelen voor wie elektrisch rijdt
Volgend artikel8 wijndomeinen in eigen land