roetfilterFoto: Shutterstock

Wie op de autokeuring een rode kaart kreeg omdat de roetfilter niet meer naar behoren werkt, krijgt nu nog meer tijd om die te laten herstellen. Tot voor kort was die periode slechts drie maanden, nu wordt dat één jaar.

Sinds 1 juli 2022 is de deeltjestellertest verplicht bij de technische keuring van dieselwagens. Heel wat dieselwagens reden namelijk rond met een defecte roetfilter of, in de ergste gevallen, een verwijderde roetfilter. De oude test kon zo’n defect of afwezigheid niet detecteren, de nieuwe test wel en dat zorgde voor onaangename verrassingen bij best wat dieselrijders.

Omdat er problemen waren met de levering van nieuwe roetfilters, werd afgelopen zomer de termijn om de roetfilter te vervangen opgetrokken van de standaard voorziene periode van 15 dagen tot drie maanden. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters heeft nu beslist om die termijn uit te breiden tot één jaar. Op die manier krijgt iedereen voldoende tijd om de nodige analyses en herstellingen door te voeren.

Gezien de vraag enerzijds naar analyse- en meetapparatuur en anderzijds vervangonderdelen (o.a. roetfilters, …) is immers ontzettend groot, waardoor er logistieke problemen kunnen ontstaan. De maatregel gaat in vanaf december 2022 en is één jaar geldig.

 

 

Lees ook

Wat gebeurt er met mijn oude auto?

Car-Pass gaat nog meer informatie bevatten

Veel dieselwagens hebben een defecte roetfilter

Vorig artikelOp zoek naar de big five in Zuid-Afrika
Volgend artikelUnieke service: het gemak van een VAB-vervangwagen