Rijden

Autotest: Renault Talisman

Sinds de Renault 25 op pensioen ging heeft het Franse merk geen grote successen meer geboekt in het hogere segment. Brengt de Renault Talisman meer geluk?

01/02/2016
Deel met je vrienden:
Facebook Twitter linkedin email

Renault Talisman

Vormgeving

Het mag op zich verbazen dat ze bij Renault nog de moeite doen om een topmodel uit te brengen. De Safrane was nu niet meteen een succes te noemen en ook de Vel Satis zal bij velen om de verkeerde redenen in het geheugen blijven plakken. Het nieuwe vlaggenschip is geen typische Renault-hatchback, maar een vierdeurs met een klassieke kofferbak. Dat staat nu eenmaal chiquer voor een grote middenklasser. De Renault Talisman vervangt tegelijk de Laguna en Latitude en pakt uit met een knap getekende koets. Zowel het front als het interieur vertoont enige gelijkenis met de Espace. Opvallend is hoeveel beenruimte je achterin hebt. De stoelen zijn, vooral in de topversies, goed ondersteunend en beschikbaar met verwarming, ventilatie en massage. Renault heeft duidelijk veel aandacht besteed aan de afwerking en de materiaalkeuze. Iets wat ook nodig is als je enigszins wil concurreren met de Duitse rivalen.

Motoren

Er staan enkel motoren met een beperkte cilinderinhoud op het programma. Het grootste aanbod bestaat uit 1,6-liters. Bij de diesels komt er later nog wel een fiscaal interessante 1.5 dCi (met een bescheiden 110 pk) als basisversie.

Rijgedrag

Onze Renault Talisman, een 1.6 dCI met 160 pk en standaard automaat, was voorzien van alle mogelijke opties, waaronder 4Control of vierwielsturing. Dit verkort de draaicirkel en heeft een gunstige invloed op de koersvastheid van de auto. Helaas gaat dat laatste grotendeels verloren door de gebrekkige achterophanging. De veerweg is jammer genoeg te kort en de demping slecht afgesteld.

Tip

Meer weten over de geschiedenis van Renault? Klik dan hier.

  • Renault Talisman
  • Renault Talisman
TESTWAGEN1.6 dCi (diesel), 160 pk
TESTVERBRUIK6,4 l/100 km
CO₂-EMISSIE115 g/km
BUDGETbasisprijs: € 33.850
BIV: € 95,84
verkeersbelasting: € 269,28
PLUS
  • design
  • aangenaam en ruim interieur
  • grote koffer
  • zuinige en vlotte 1.6 dCi
MIN
  • twijfelende automaat
  • gebrekkige achterophanging
  • kleine kofferopening

@ Schrijf je in voor onze nieuwsbrief