Mercedes C-Klasse

De C-Klasse is ongetwijfeld het archetype van de klassieke Mercedes. De vierdeurs werd onlangs volledig vernieuwd. Een proefrit met de Mercedes C 200, een viercilinder benzine!

De Mercedes C-Klasse van vandaag is een verre afstammeling van de bijna legendarische 190, die gelauwerd werd om zijn betrouwbaarheid en ooit als de ‘baby-Benz’ werd omschreven. Een ‘baby’ kun je de nieuwe C-Klasse niet meer noemen. De actuele C-Klasse meet een fikse 4,75 meter en is daarmee 6,5 centimeter langer dan het uittredende model. Die extra centimeters vertolken zich ook in een langere wielbasis en dat levert achteraan meer zitruimte op, wat mooi meegenomen is. De koffer op zijn beurt heeft een bruikbaar maar niet meteen uitzonderlijk volume van 455 liter. Qua design neemt de Mercedes C-Klasse de stijl over van de S- en de E-Klasse.

De digitale wereld van de Mercedes C-Klasse

Centraal boven de transmissietunnel prijkt een gigantisch scherm dat je toegang geeft tot bijna alle functies. Je bladert door het menu door te swipen. Dat is even wennen, maar het is al bij al logisch opgevat en als je ‘verdwaalt’, dan kun je nog altijd een beroep doen op de ‘home’-toets. Voor de bediening van de airco zijn aparte zones op het scherm voorzien, maar je moet er toch telkens je blik voor afwenden van het verkeer. Vervelend is dat je het volume van de audio moet bedienen met een niet altijd gemakkelijk te vinden aanraakvlak. Wat is er mis met oldskool draaiknop? De tellerpartij is uiteraard digitaal. Wel lovenswaardig is het head-up display en de navigatie met augmented reality, waarbij kruispunten, samen met de richtingsaanduidingen, in real time via de camera op het scherm te zien zijn.

Laat je de auto zijn gang gaan, dan word je beloond met een stressvrij rijgedrag.

Een automaat die het beter weet

De standaard automatische transmissie met maar liefst negen overbrengingen bedien je via een kort hendeltje op de stuurkolom en de handrem wordt automatisch aangezet als je kiest voor ‘P’. De automaat is gekoppeld aan een nieuwe 1.5-liter benzine, die niet langer gedeeld wordt met Renault maar een pure Mercedes-creatie is. Ondanks de bescheiden capaciteit van de viercilinder beschik je over een stevige 150 kW of 204 pk. Er is ook een milde hybride, waarbij de verbrandingsmotor elektrisch wordt bijgestaan (maximaal 20 pk) op dalmomenten, zoals tijdens het vertrekken, schakelen en fel versnellen. Het systeem maakt ook dat het start-stopsysteem zonder schokken en lawaai werkt, omdat de kleine elektromotor de taak van starter op zich neemt. Met zijn 204 pk duurt de spurt vanuit stilstand tot 100 km/u net iets minder dan 8 seconden. Maar dat is een academische waarde. Het is verkeerd te veronderstellen dat de Mercedes C 200 een sportief schuurijzer is. Als je het volle pond geeft, dan klinkt de viercilinder wat rauw en als je tussentijds herneemt, dan zoekt de elektronische sturing meteen naar twee tot drie versnellingen lager. Dat is niet de manier om van deze Mercedes te genieten. Het best laat je de auto zijn gang gaan zonder hem te forceren. Dan word je beloond met een stressvrij rijgedrag waarbij de wereld en de omgeving ongemoeid voorbij schuiven. Wij noteerden een gemiddelde verbruik van 6,6 l/100 km. Tijdens een lange rit op de snelweg haalden we zelfs een gemiddelde van 5,8 l/100 km. Deze comfortauto bestaat ook als break.

  • Mercedes-Benz C-Klasse
TESTWAGEN
1.5 viercilinder benzine/turbo, 150 kW/204 pk
TESTVERBRUIK
6,6 l/100 km
CO₂-EMISSIE
143 g/km
BUDGET
  • vanafprijs (C 180: 1.5 viercilinder turbodiesel, 125 kW/170 pk):  € 42.955 – basisprijs testmodel: € 47.190
  • BIV: € 283,26
  • verkeersbelasting: € 207,13
PLUS
  • Verbruik
  • Vaste waarde
  • Stressvrije auto
  • Veercomfort
  • Geluidscomfort bij ‘gewone’ rijstijl
  • Afwerking
  • Werking navigatie
MIN
  • Prijs
  • Vele opties
  • Bediening audio en airco
  • Afleidende bediening aanraakscherm
  • Motorgeluid bij felle acceleratie

Ook getest

Mercedes-Benz A-KlasseMercedes-Benz B-klasse, Mercedes-Benz CLA Shooting Brake

Leestip

Wist je dat Mercedes-Benz ooit auto’s heeft gebouwd in ons land? Meer dat van dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Mercedes-Benz.

Vorig artikelWat zijn trage wegen?
Volgend artikelOpritten in Merksem gaan dicht voor de Oosterweelwerken