Honda Jazz

De monovolume mag dan wel uit de mode zijn, voor zijn nieuwe Jazz blijft Honda toch trouw aan het concept. Wel hip is de hybride aandrijving van de Honda Jazz Crosstar.

In het marktsegment van de compacte auto’s is de Jazz altijd al een buitenbeentje geweest en dat geldt ook voor dit model van de vierde generatie. Hij blijft trouw aan het concept van de monovolume. Ook al opmerkelijk is dat deze Honda enkel verkrijgbaar is met een hybride aandrijving. Wel is er de keuze tussen de klassieke Jazz en de Crosstar-uitvoering.

Magische achterbank

Met de Crosstar komt Honda tegemoet aan de populariteit van SUV-achtige auto’s. De ophanging werd drie centimeter hoger en hij krijgt een avontuurlijkere en stoerdere look door de dakrails, grotere wielen en koetswerkaddenda, zoals spatbordomlijstingen.

Dankzij het monovolume koetswerk slaagt Honda erin om compacte buitenafmetingen met een ruim interieur te combineren. Ondanks zijn beperkte lengte van 4,09 meter is de Honda Jazz een echt ruimtewonder. De beschikbare beenruimte achterin is uitzonderlijk en het interieur is sterk moduleerbaar. De benzinetank bevindt zich onder de voorstoelen, waardoor de laadvloer laag komt. Bovendien kan de achterbank niet enkel in ongelijke delen worden neergeklapt. De zit kan ook verticaal worden opgesteld, zoals bij theaterstoelen, waardoor extra hoge voorwerpen net achter de voorstoelen een plaatsje vinden. Dit ingenieuze systeem noemt Honda zijn Magic Seat.

Ondanks zijn beperkte lengte van 4,09 meter is de Honda Jazz een echt ruimtewonder.

Minimalisme

Het dashboard mag je gerust een toonbeeld van minimalistisch en praktisch design noemen. De digitale tellerpartij is informatief, maar compact. Dankzij de lage boordplank geniet je als bestuurder van een uitstekend zicht. In het midden van het dashboard prijkt een gemakkelijk te bedienen 9 inch-aanraakscherm dat toegang geeft tot Honda Connect. Voor een aantal functies, zoals airco, werden traditionele knoppen voorzien. De afwerking en assemblagekwaliteit zijn uitstekend terwijl zacht aanvoelende materialen een warme sfeer creëren.

Hybride met dubbel karakter

Het aandrijfsysteem bestaat uit een 1.5 VTEC-benzinemotor van 97 pk, een elektrische aandrijfmotor van 80 kW, een generator en een zelfladende lithium-ion batterij. Tot ongeveer 80 km/u gebeurt de aandrijving uitsluitend door de elektromotor, die zijn energie uit de lithium-ion batterij haalt. Die laatste wordt op haar beurt opgeladen door de benzinemotor en de generator. Bij snelheden hoger dan 80 km/u gebeurt de aandrijving door de benzinemotor, die tijdens het fel versnellen wel kan worden bijgestaan door de elektromotor. Het hybride systeem van Honda is uniek en maakt gebruik van een ingenieus koppelingssysteem. In de praktijk komt het erop neer dat de Jazz bijzonder aangenaam, stressvrij en stil rijdt in de stad en op secundaire wegen. Op de snelweg is het een ander verhaal, want dan klimt de benzinemotor tijdens het versnellen, zoals bij het invoegen of inhalen, in een hoog toerental en laat hij zich duidelijk horen. Dat dubbele karakter vertolkt zich ook in het verbruik. In een stedelijke omgeving en op secundaire wegen noteerden we een gemiddelde van 5,4 l/100 km. Op de snelweg kan dat oplopen tot meer dan 6,5 l/100 km.

Voor een auto van dit formaat kun je de Honda Jazz Crosstar moeilijk goedkoop noemen. Wie wil besparen, kiest beter voor de klassieke Honda Jazz en houdt op die manier € 5000 extra over op de bankrekening. Ongeacht welke versie je kiest, je krijgt steeds het zelfde aandrijfsysteem en uitgebreide pakket met veiligheidsvoorzieningen.

  • Honda Jazz
TESTWAGEN
1.5 viercilinder (benzine/hybride), 80 kW/109 pk
TESTVERBRUIK
5,8 l/100 km
COâ‚‚-EMISSIE
82 g/km
BUDGET
  • basisprijs (1.5 viercilinder benzine/hybride, 80 kW/109 pk): € 21.800 – prijs testmodel: € 26.900
  • BIV: € 77,17
  • verkeersbelasting: € 179,14
PLUS
  • Compacte buitenafmetingen
  • Ruim en moduleerbaar interieur
  • Zicht op het verkeer
  • Stil en stressvrij in stedelijke omgeving
  • Verbruik op secundaire wegen
  • Veiligheidsvoorzieningen
  • Afwerking
MIN
  • Niet goedkoop
  • Verbruik snelweg
  • Motorlawaai snelweg
  • Moeilijk verwijderbare hoedenplank
  • Enkel als hybride

Ook getest

Honda Civic, Honda CR-V, Honda HR-V

Leestip

Wist je dat de Civic niet de eerste Honda was die in Europa verkocht werd? Die eer ging naar de piepkleine N360. Meer van dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Honda.

Vorig artikelOnderhoud wegen: VAB pleit voor totaalplan en hoger budget
Volgend artikelIs een elektrische gezinswagen nog altijd te duur?