iStock

Joggen biedt de ultieme vrijheid dat je de sport eender waar en eender wanneer kunt beoefenen. In donkere dagen is de stap naar buiten zetten soms moeilijker. Laat je echter niet weerhouden. Met deze tips hou je je herfst en winter door aan je rondjes.

1. Zorg dat je opvalt

Draag fluorescerende en reflecterende kledij. Zo ben je al vanop 150 meter zichtbaar voor autobestuurders. Draag je liever geen fluohesje, dan zijn er op de markt voldoende accessoires verkrijgbaar die hetzelfde effect hebben. Zo kun je strips om je arm of enkel doen of met een lichtje lopen.

2. Loop tegen het verkeer in

Hoewel je wettelijk gezien mag kiezen of je aan de linkerzijde of de rechterzijde van de rijbaan loopt, kies je beter voor links. Zo zie je het verkeer naderen en kun je indien nodig uitwijken naar de berm. Let goed op voor fietsers, want zij moeten ook rekening houden met achteropkomend autoverkeer. Geef hen de nodige ruimte.

3. Respecteer de wegcode

De wet beschouwt joggers als voetgangers. Hou je voor je eigen veiligheid aan de verkeersregels. Dat betekent dat je stopt voor een rood licht (en ter plaatse trappelt terwijl je wacht), zebrapaden gebruikt om over te steken, enz.

4. Stappenteller om, oortjes in…

Kijk niet voortdurend naar je stappenteller, maar hou je omgeving in de gaten. Luister je graag naar muziek tijdens het joggen, draag dan slechts één oortje, zodat je omgevingsgeluiden blijft opvangen.

5. Ga niet alleen joggen

Een laatste tip die breder gaat dan verkeersveiligheid: vertel iemand dat je gaat joggen, en waar. Zeker als je alleen op pad gaat. Er bestaan ook apps met gps-functie waardoor andere personen je kunnen volgen.

Met de fiets op pad? Lees onze tips!