Ford Kuga

De nieuwe Ford Kuga is naast de traditionele benzine- en dieselmotoren tevens verkrijgbaar in drie hybride-uitvoeringen. Wij testen de plug-in hybride.

Volop ruimte

Wanneer we plaatsnemen, appreciëren we meteen de hoge zitpositie die een beter overzicht genereert dan de meeste concurrenten, alsook de armsteun die je lekker comfortabel volgens jouw zithouding kunt verschuiven. Het interieur beantwoordt helemaal aan onze verwachtingen, met uitzondering van het kleine, ietwat verouderde, centrale display dat ver naar voren staat, wat de leesbaarheid bemoeilijkt. De gedeeltelijk afgesloten deurvakken maken opgeborgen objecten moeilijk bereikbaar. Ruimte is er dan weer volop. Dankzij zijn nieuwe platform, dat hij deelt met de Focus, biedt de nieuwe Ford Kuga nog meer ruimte in het passagiersgedeelte én in de koffer van 489 liter. Wie met grote tieners op stap gaat, kan de achterbank 15 centimeter naar achter schuiven voor meer beenruimte en houdt dan nog 409 liter bagageruimte over. De mee schuivende hoedenplank, die we reeds zagen bij de Ford Puma, bespaarde ons veel gedoe bij het laden van grote objecten. Een staaltje inventiviteit dat wat ons betreft elk automerk mag overnemen.

De Ford Kuga is één van de aangenaamste plug-ins van het moment én een stuk goedkoper dan de concurrenten.

Krachtig en toch stil

Het beste aspect van de Ford Kuga is ongetwijfeld de aandrijflijn. Ford koos namelijk dezelfde set-up die al sinds jaar en dag het succes van de Toyota-hybrides uitmaakt. Dat betekent dat een e-CVT het gecombineerde vermogen (225 pk) van de krachtige elektromotor gekoppeld aan een 14,1 kWh lithium-ion batterij en van de 2.5-liter viercilinder benzinemotor naar de wielen overbrengt. De voorgeprogrammeerde standen van de e-CVT suggereren acht versnellingen, maar daar merkten we nauwelijks iets van; zo zacht als boter. Of we nu volledig elektrisch (56 km range) of hybride rijden, de aandrijflijn toont zich krachtig, verfijnd en stil. In de rechte lijn toont de Ford Kuga zich lekker sportief, maar in de bochten voel je dan toch dat je met een zwaardere SUV op pad bent. Verder is de autohold nogal stevig ingesteld, wat soepel vertrekken of centimeterparkeren tot een uitdaging maakt. Geef je gas om door de autohold heen te raken, dan springt de Kuga al eens met een grote boog vooruit. Desondanks is hij één van de aangenaamste plug-ins van het moment én een stuk goedkoper dan de concurrenten.

  • Ford Kuga
TESTWAGEN
ST-Line PHEV 2.5i EcoBoost A8, 225 pk, CVT automaat
TESTVERBRUIK
4 l/100 km
CO₂-EMISSIE
32 g/km
BUDGET
  • vanafprijs: € 28.600 (1.5i EcoBoost met manuele zesbak) – basisprijs testmodel: € 44.050
  • BIV: € 0
  • verkeersbelasting: € 0
PLUS
  • Krachtige, verfijnde en stille aandrijflijn
  • Sportief karakter
  • Ruimte
  • Prijs t.o.v. de concurrentie
MIN
  • Positie en grootte centrale display
  • Opbergvakken in de deuren
  • Te stevige autohold
  • Bochtenwerk

Ook getest

Ford Fiesta, Ford Focus, Ford MondeoFord Ka+, Ford Puma, Ford Edge

Leestip

Wist je dat Ford eerst in Antwerpen auto’s produceerde voordat ze naar Genk verhuisden? Dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Ford. Of geniet van de sportieve Ford Capri van Pieter.