Ford haalt de naam Puma opnieuw vanonder het stof. Deze keer plakt hij op een compacte SUV en moet hij z’n mannetje staan naast grote broer Kuga.
Van coupé naar SUV
Wie wat ouder is, zal zich wellicht de Ford Puma herinneren als een pittige sportcoupé op basis van de Fiesta. De Puma van vandaag is nog altijd verwant met de Fiesta, maar volgt wel een heel ander concept. Het is een kleine SUV die zich qua formaat tussen de Fiesta en de Focus nestelt. Het eerste wat opvalt, is het geslaagde design. Deze Ford is geen banale hoogpoter die in de anonimiteit verdwijnt. De snuit is expressief en zowel de voorste spatborden als de flanken zijn glooiend getekend. Achter het stuurwiel ontdek je een dashboard dat uit de Fiesta lijkt te komen. Wel is er één groot verschil: de tellerpartij is digitaal en past zich aan in functie van één van de vijf rijmodi die je kiest via een druktoets.
Je koffer reinigen met de tuinslang? Het kan!
Flink wat rijplezier
Onze testwagen is een ST Line en dat staat voor een sportieve aankleding met onder meer kluivige wielen, stevig steunende voorstoelen, lederen inzetstukjes, aluminium pedalen, rode stikselnaden en, niet te vergeten, een strakkere ophanging die het overhellen van de koets beperkt. De Puma stuurt precies, heeft een voorspelbaar en veilig rijgedrag en zorgt voor flink wat rijplezier – met dank aan de goed doseerbare remmen, het vlotte schakelen en de ijver die de kleine driecilinder ontplooit.
Praktische auto
Vooral de trekkracht bij een laag toerental valt op en is toe te schrijven aan de milde hybride technologie, waarbij de verbrandingsmotor bij een beperkte draaisnelheid elektrisch wordt ondersteund. Diezelfde technologie zorgt ook voor een vlot werkend en zo goed als stil stop/startsysteem. Ook het brandstofverbruik wordt erdoor onderdrukt. Met een anticiperende rijstijl noteerden wij een gemiddelde van 6,2 l/100 km. De Ford Puma is een wendbare, praktische auto met vier volwaardige zitplaatsen en een grote koffer. Een verborgen compartiment kan zelfs met de tuinslang worden gereinigd. (Jawel, er is een aftapplug voorzien!) Ford noemt dit compartiment de ‘Megabox’.
TESTWAGEN |
1.0 driecilinder benzine milde hybride, 125 pk |
TESTVERBRUIK |
6,2 l/100 km |
CO₂-EMISSIE |
96 g/km |
BUDGET |
|
PLUS |
|
MIN |
|
Ook getest
Ford Mondeo, Ford Focus, Ford Fiesta, Ford Ka+, Ford Edge
Leestip
Wist je dat Ford eerst in Antwerpen auto’s produceerde voordat ze naar Genk verhuisden? Dit soort leuke weetjes lees je in de geschiedenis van Ford. Of geniet van de sportieve Ford Capri van Pieter.